Nástroj předběžného návrhu poháněcí soustavy vozidel
Powertrain Preliminary Design Tool
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Jindřich Hořenín
Vedoucí práce
Vítek Oldřich
Oponent práce
Malý Miroslav
Studijní program
Konstrukční inženýrství a mechatronikaInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelObhájeno
2024-11-21Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Disertační práce popisuje principy a praktické zpracování systému DASY Design Assistance System, zaměřeného na propojení aktuálně dostupných softwarových nástrojů včetně nástrojů pro parametrické navrhování s interně vytvořenou databází konstrukčních řešení. Parametrický model poháněcí soustavy vozidla se skládá z různých typů motorů, převodovek a elektrických strojů včetně vzorů pro příklady The thesis describes the principles and practical elaboration of the DASY Design Assistance System, focused on linking currently available software tools including parametric design tools with in-house generated database of design solutions. The parametric model of a vehicle powertrain consists of various types of engines, gearboxes and electric machines including paradigms for design solution examples. The current databases contain more than 300 engines, gearboxes and electric motors with all main components of different concepts in parametrized form and they are automatically extended. The data from engine and component dimension databases are used to fix the overall powertrain concept layout and to elaborate it into the component designs. The 3D models of vehicle powertrain concepts are created in the 3D CAD program using parametric designing, which yields flexibility for further iterative changes. The components are assembled to the models of powertrain mechanisms including tools to determine loads of all components combining 1D thermo-aerodynamics with 3D FEM stress simulations to optimize component design by iterative process. The system avoids invention of invented delays in design, conserves the experience collected in the past and supports holistic view on all product development stages. It accelerates the pre-design phase of new powertrains significantly.
Kolekce
- Disertační práce - 12000 [321]