ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Nuclear Sciences and Physical Engineering
  • Department of Software Engineering
  • Master Theses - 14118
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Nuclear Sciences and Physical Engineering
  • Department of Software Engineering
  • Master Theses - 14118
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konstrukce šachového enginu

Construction of Chess Engine

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Martin Novák
Supervisor
Jarý Vladimír
Opponent
Čulík Zdeněk
Study program
Aplikace informatiky v přírodních vědách
Institutions assigning rank
katedra softwarového inženýrství



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této diplomové práce je seznámení se s metodami vývoje moderních šachových enginů a následná konstrukce vlastního šachového enginu. V první části práce probíhá seznámení s historií enginů v různých deskových hrách, dále se způsoby měření síly enginů a jejich testováním. Práce se také následně zabývá implementací rychlého generátoru tahů využívajícího reprezentaci šachovnice pomocí bitboardů. Navazuje podrobné probrání algoritmů efektivního prohledávání herních stromů. Poté se práce věnuje moderním způsobům heuristického vyhodnocování pozic pomocí speciální architektury neuronových sítí a jejich vlastní implementací. Na závěr jsou shrnuty dosažené výsledky.
 
The aim of this thesis is to get acquainted with the methods of development of modern chess engines and the subsequent construction of my own chess engine. The first part of the thesis deals with the history of engines in various board games, as well as methods of measuring the strength of engines and their testing. The thesis then discusses the implementation of a fast move generator using a bitboard representation of the chess board. This is followed by a detailed survey of algorithms for efficient search of game trees. The thesis then examines modern methods for heuristic evaluation of positions using a special neural network architecture and its own implementation. Finally, the results obtained are summarized.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/117483
View/Open
PLNY_TEXT (2.827Mb)
PRILOHA (22.84Mb)
POSUDEK (110.6Kb)
POSUDEK (1.039Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 14118 [37]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV