Nástroje strojového učení pro kvalitu ovzduší a pohodlí ve sdílených vozidlech
Machine Learning Tools for Shared Vehicle Air Quality and Comfort
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Daniel Franc
Vedoucí práce
Horažďovský Patrik
Oponent práce
Sheng Jiahao
Studijní program
Inteligentní dopravní systémyInstituce přidělující hodnost
katedra dopravní telematikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Zvýšení komfortu a zlepšení kvality ovzduší ve sdílených vozidlech je zásadní pro ochranu lidského zdraví a atraktivitu veřejné dopravy. Tato práce se zabývá analýzou vlivu vnitřních a vnějších podmínek na pohodlí cestujících, které je úzce spjato s kvalitou vzduchu, v prototypu malého autonomního autobusu ELIN. Byla analyzována dostupná data z databáze ELIN a byly vybrány indikátory pro model předpovědi vnitřní teploty. Byly vytvořeny a vyhodnoceny různé modely strojového učení. Jako nejuniverzálnější se ukázal model Random Forest. Byl vytvořen rámec pro výpočet komfortu k odhadu a předpovědi úrovně pohodlí uvnitř autobusu ELIN s přihlédnutím k faktorům, jako je teplota a obsazenost. Pomocí navržených vzorců bylo skóre komfortu odhadnuto pro aktuální stanici autobusu a předpovězeno pro další stanice využitím předpovědí teplot z Random Forest modelu a získaných poznatků z analýzy dat. Výsledky naznačují poměrně vysoké úrovně komfortu uvnitř autobusu ELIN a poskytují rozšiřitelný rámec pro budoucí potřeby. Increasing comfort and improving air quality in shared vehicles is essential in protecting human health and making public transport more attractive. This thesis focused on exploring how passenger comfort, which is closely linked to air quality, is affected by the internal and external conditions of a small, autonomous bus prototype, the ELIN bus. Available data from the ELIN bus database were analyzed, and indicators for the interior temperature prediction model were selected. Various machine learning models were created and evaluated. The Random Forest model proved to be the most versatile. A comfort calculation framework was created to estimate and predict the level of comfort inside the ELIN bus, taking into account factors like temperature and occupancy to calculate a comfort score using devised formulas. The comfort score was estimated for the current station of the bus and predicted for the next stations, using the temperature predictions from the Random Forest model and findings from data analysis. The results indicated quite decent comfort levels inside the ELIN bus and provided an expandable framework for future needs.