ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dispozice stání letadel vhodných pro letadla s elektrickým systémem pojíždění

Layout of Aircraft Stands Suitable for Aircraft with Electric Taxiing System

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Aleš Pecka
Supervisor
Lán Sébastien
Opponent
Vojtěch Vít
Field of study
Letecká doprava
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
katedra letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Návrh stání pro letadla s elektrickým systémem pojíždění je nezbytným aspektem začlenění této inovativní technologie do odbavovacích procesů v současném civilním letectví. Úzkotrupé dopravní letouny, na které se tato technologie zaměřuje, jsou díky ní schopné provádět specifické manévry, které mohou výrazně přispět k vyšší efektivitě operací na odbavovací ploše. Sledované manévry, převzaté od společnosti WheelTug, zahrnují otočení se pozadu po ukončení technického odbavení a otočení se za účelem připojení nástupního mostu k zadním dveřím úzkotrupých typů letounů. Nelze však opomenout konvenční způsoby odbavení, jako je zejména vytlačení letadla ze stání pomocí podpůrné pushback techniky, na níž zůstávají letadla bez elektrického systému pojíždění i nadále závislá. S cílem maximalizovat možné využití navržených stání jsou tyto návrhy prověřeny i z hlediska konvenčních způsobů odbavení, a to především z pohledu širokotrupých dopravních letounů. Praktickou proveditelnost výsledných návrhů dokazuje jednak zohlednění platného legislativního základu a limitujících parametrů zahrnutých letounů, jednak také důkladné simulace průjezdů podpůrné odbavovací techniky, které ověřují jejich funkčnost a integraci do reálného provozu.
 
The design of aircraft stands suitable for aircraft with an electric taxiing system is a crucial aspect of integrating this innovative technology into current civil aviation ground handling processes. Narrow-body aircraft, which this technology targets, are capable of performing specific maneuvers that can significantly enhance the efficiency of operations on the apron. The monitored maneuvers, adopted from the WheelTug company, include turning backwards after completing technical handling and turning to connect the passenger boarding bridge to the rear doors of narrow-body aircraft types. However, conventional handling methods, particularly the pushback procedure used to push aircraft backwards from stands, remain indispensable for aircraft without an electric taxiing system. To maximize the potential use of the proposed stands, these designs are also evaluated from the perspective of conventional handling methods, especially for wide-body aircraft. The practical feasibility of the resulting designs is demonstrated by considering both the current legislative framework and the limiting parameters of the included aircraft, as well as thorough simulations of ground support equipment movements to verify their functionality and integration into real-world operations.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/117216
View/Open
PLNY_TEXT (22.16Mb)
PRILOHA (410.0Kb)
PRILOHA (358.0Kb)
POSUDEK (2.658Mb)
POSUDEK (2.369Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV