Vliv řízeného odpočinku na psychofyziologický stav pilota
Influence of Controlled Rest on the Psychophysiological State of the Pilot
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Kirils Nekrasovs
Vedoucí práce
Hanáková Lenka
Oponent práce
Oniščenko Boris
Studijní program
Profesionální pilotInstituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Lidské faktory velmi ovlivňují bezpečnost letu. Jedním z faktorů je únava pilota, zejména při nočních letech. Tato bakalářská práce zkoumá vliv řízeného odpočinku na psychofyziologický stav pilotů. Letecký průmysl si uvědomuje důležitost zmírnění rizik spojených s únavou pilotů, protože únava může významně ovlivnit výkonnost, bdělost a celkovou bezpečnost. Řízený odpočinek, který se vztahuje k plánovaným obdobím odpočinku během letů, byl zaveden jako strategie řízení únavy pilotů. Cílem mé práce je ukázat vliv krátkého odpočinku na psychofyziologický stav pilota. Experiment byl proveden za účasti 10 studentů pilotů. Každý účastník absolvoval dva lety na simulátoru, které trvaly 3 hodiny. Jeden z letů zahrnoval nepřetržitý let, druhý zahrnoval řízený odpočinek. Sběr dat probíhal pomocí elektrokardiografie, která byla po celý let napojena na pilota. Výsledky této práce naznačují, že řízený odpočinek během letu může vést k určitému zlepšení psychofyziologického stavu pilotů. Výsledky jsou však předběžné a k potvrzení těchto trendů a úplnému pochopení důsledků odpočinku během letů jsou nutné další údaje a další výzkum. Human factors greatly affect flight safety. One factor is pilot fatigue, especially during night flights. This bachelor thesis investigates the effect of controlled rest on the psychophysiological state of pilots. The aviation industry recognizes the importance of mitigating the risks associated with pilot fatigue, as fatigue can significantly affect performance, alertness, and overall safety. Controlled rest, which refers to scheduled periods of rest during flights, has been introduced as a strategy to manage pilot fatigue. The aim of this work is to show the effect of short rest periods on the psychophysiological state of the pilot. The experiment was conducted with the participation of 10 student pilots. Each participant completed two flights in a simulator that lasted 3 hours. One of the flights involved continuous flight, while the other included a short rest. Data collection was performed using an electrocardiograph that was connected to the pilot throughout the flight. The results of this work suggest that controlled rest during flight may lead to some improvement in the pilots' psychophysiological state. However, the results are preliminary, and further data and research are needed to confirm these trends and to fully understand the implications of rest during flights.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [708]