ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Bakalářské práce - 16121
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Bakalářské práce - 16121
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Náchylnost k vizuální iluzi sklonu dráhy na simulátoru

Susceptibility to Flight-Simulator Induced Runway Slope Visual Illusion

Typ dokumentu
bakalářská práce
bachelor thesis
Autor
Muhammet Ali Kiraz
Vedoucí práce
Socha Vladimír
Oponent práce
Oniščenko Boris
Studijní obor
Profesionální pilot
Studijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravy



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Lidské smysly jsou náchylné k chybám při vnímání reality. Následkem toho se vnímání a realita někdy liší a z tohoto rozdílu mezi objektivní realitou a vnímanou realitou vznikají iluze. Zrak je nejdominantnějším zdrojem získávání orientace, což činí vizuální iluze významnou hrozbou pro bezpečnost letu. Iluze sklonu dráhy, specifický typ vizuálních iluzí, nastávají, když je na cílové dráze výrazný sklon. To vychází z faktu, že při vizuálních přibliženích piloti často srovnávají tvar a velikost přibližované dráhy se známými dráhami, což může vést k nesprávnému odhadu výšky a vzdálenosti a následně k neideálním přiblížením. Tato studie si klade za cíl posoudit účinnost letových simulátorů při replikaci těchto iluzí a vyhodnotit jejich dopad na vnímání a reakce pilotů. Za tímto účelem byl proveden experiment s využitím kombinace letových simulátorů a VR technologie s 15 účastníky. Účastníci provedli tři přístupy na dráhy s různými charakteristikami sklonu a jejich letová data byla zaznamenána na základě předem stanovených výkonnostních parametrů. Studie nezjistila žádné významné rozdíly ve výkonnosti pilotů mezi přístupy na dráhy s různým sklonem.
 
Human senses are prone to errors in perceiving reality. Consequently, perception and reality sometimes differ, and illusions emerge from this difference between objective reality and perceived reality. Vision is the most dominant source for acquiring orientation, and this makes visual illusions significant threats to flight safety. Runway slope illusions, a specific type of visual illusions, occur when there is a significant slope gradient on the target runway. This stems from the fact that during visual approaches, pilots often compare the shape and size of the runway that they are approaching with familiar runways, which can lead to incorrect height and distance estimations and result in non-ideal approaches. This study aims to assess the effectiveness of flight simulators in replicating these illusions and to evaluate their impact on pilots' perception and response. To this end, using a combination of flight simulators and VR technology, an experiment was conducted with 15 participants. Participants executed three approaches to runways with varying slope characteristics, and their flight data were recorded based on predetermined performance parameters. The study found no significant differences in pilot performance between approaches to runways with different slopes.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/117122
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (9.434Mb)
PRILOHA (27.25Mb)
PRILOHA (3.598Mb)
POSUDEK (2.105Mb)
POSUDEK (2.350Mb)
Kolekce
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV