Rozbor aerodynamických vlastností motorové gondoly umístěné v ocasní ploše motorového větroně
Aerodynamic Investigation of Properties of Motor Nacelle Located in the Tail Section of a Motor Glider
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Matěj Havíř
Vedoucí práce
Suchý Jakub
Oponent práce
Mixa Jan
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyObhájeno
2024-06-19Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce se zabývá zhodnocením vlivu aerodynamického odporu motorové gondoly umístěné na ocasu větroně na jeho letové výkony. Je vypracována rešerše zaměřená na možnosti umístění přídavného pohonu na větroň se srovnáním jejich výhod a nevýhod. Pro porovnání letových výkonů větroně s motorovou gondolou na ocasu s větroněm s jinou konfigurací pohonu jsou použity v současnosti vyráběné větroně v různých výkonnostních kategoriích. Rozměry a tvar motorové gondoly jsou předběžně navrženy z prostorových požadavků na pohonnou jednotku při použití elektrického pohonu a rozměrů ocasu existujících větroňů. Odporové síly a koeficienty pro jednotlivé návrhy tvaru gondoly jsou následně určeny srovnáním odporu testovacího zmenšeného modelu ocasu bez gondoly a s gondolou. Pro výpočet odporu je použita simulace v CFD software Fluent, výsledky ze simulace jsou ověřeny měřením sil na zmenšeném modelu v aerodynamickém tunelu. Měřením v aerodynamickém tunelu je také zjištěn odpor motorové gondoly při použití spolu se sklopnou vrtulí s listy ve sklopeném stavu. This thesis deals with drag analysis of a motor nacelle placed on the tail of a glider with respect to its effects on the glider's flight performance. A review is made on auxiliary power-plant placement configurations for gliders comparing their advantages and disadvantages. Current production gliders in different performance classes are used as a reference for comparing between flight performance of a glider with tail-mounted motor nacelle and a glider with other power-plant configurations. The shape and dimensions of the nacelle are estimated from motor space requirements for use of an electric motor and from tail dimensions of existing gliders. Drag forces and drag coefficients of the nacelle designs are then determined by comparing drag values on a reduced-scale test tail model with and without the motor nacelle. A simulation in Fluent CFD software is used for calculating drag forces with verification of the simulation results by measurement on a reduced-scale model in a wind tunnel. The wind tunnel measurements are also used to measure drag of the nacelle in combination with a folding propeller in the folded blade configuration.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12112 [109]