Optimální rozvrhování v rámci optimalizace vlakové kontejnerové dopravy
Optimal Scheduling in Railway Container Transport Optimization
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Josef Zelinka
Vedoucí práce
Heinz Vilém
Oponent práce
Benedikt Ondřej
Studijní obor
Umělá inteligenceStudijní program
Otevřená informatikaInstituce přidělující hodnost
katedra počítačůPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Nyní je většina zboží na planetě přepravována pomocí intermodálních kontejnerů, které lze snadno překládat mezi různými druhy dopravy. Díky jednoduché manipulaci lze pro přepravu použít rozmanité dopravní prostředky. Nalezení cesty pro jeden kontejner není složitý problém, ale po přidání mnoha kontejnerů s různými zdroji, cíli a časovými omezením se problém stane NP složitým. Pro nalezení řešení jsou v této práci použity přístupy kombinatorické optimalizace: celočíselné lineární programování a programování za pomoci omezujících podmínek. Výsledky obou přístupů jsou porovnány na souboru dat vytvořených ze záznamu fungování nákladního železničního dopravce. Jelikož je problém NP složitý, optimální přístupy se zaměřují na menší instance, ale dokazují, že optimalizace může poskytnout lepší výsledky než lidský operátor. Nowadays, most of the goods on the planet are transported using intermodal containers, which can be easily transferred between different modes of transport. The ease of transfer enables the composition of the journey from multiple types of transport. Routing a single container is a simple problem, but introducing many containers with different sources, destinations, and time constraints makes the problem much more complex (specifically NP-hard). Thus, this thesis studies such problems using combinatorial approaches: Integer Linear Programming and Constrained Programming. The performance of the approaches is compared on a real-world dataset created from data provided by a freight railway operator. As the problem is NP-hard, the optimal approaches tackle smaller instances but prove the optimization can provide better results than the human operators.
Kolekce
- Diplomové práce - 13136 [892]