Zobrazit minimální záznam

Zubová spojka bez úhlové vůle



dc.contributor.advisorAchtenová Gabriela
dc.contributor.authorMichal Jasný
dc.date.accessioned2023-09-22T10:19:09Z
dc.date.available2023-09-22T10:19:09Z
dc.date.issued2023-09-15
dc.identifierKOS-884388208305
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/111937
dc.description.abstractDog clutches are simple and inexpensive mechanisms for shifting gears. However, their usage in automotive gearboxes was limited due to angular backlash in the engaged state and the resulting discomfort. Based on a thorough research of existing solutions, a new and unique design of a dog clutch without angular backlash was developed and later patented. The angular backlash is minimized due to the purely mechanical blocking mechanism. The new dog clutch is interchangeable with conventional gearshift mechanisms without additional modifications and requires an external synchronization system. The design of the new dog clutch with blocking mechanism is described in detail with a focus on the innovative parts – gearshift dogs and the blocking mechanism. Adaptation for sequential shifting was carried out and the clutch was complemented by a design and simulation program. Two prototypes of the clutch were manufactured in cooperation with an industrial partner and verified on the test bench inside a gearbox. These prototypes were tested for functionality, service life, and comfort during gearshift. The test bench had to be significantly modified and updated to make these tests possible. The verification was judged successful. The dog clutch with blocking mechanism is suitable for shifting gears in automotive gearboxes, in particular of hybrid and electric vehicles equipped with electric motor. It is able to eliminate some shortcomings of conventional dog clutches, as described in the research part.cze
dc.description.abstractZubové spojky jsou jednoduché a levné mechanismy pro řazení převodových stupňů. Jejich použití v automobilových převodovkách však bylo omezeno úhlovou vůlí v zařazeném stavu a z toho plynoucím zhoršením jízdního komfortu. Na základě rešerše stávajících řešení byla vyvinuta a později patentována nová a unikátní konstrukce zubové spojky bez úhlové vůle. Vůle je minimalizována díky čistě mechanickému jisticímu mechanismu. Nová zubová spojka je zaměnitelná za konvenční mechanismy řazení bez dodatečných úprav a vyžaduje systém vnější synchronizace otáček.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectDog clutchcze
dc.subjectAngular backlashcze
dc.subjectBlocking mechanismcze
dc.subjectGearboxcze
dc.subjectExternal synchronizationcze
dc.subjectGearshiftcze
dc.subjectPrototypecze
dc.subjectTest benchcze
dc.subjectZubová spojkaeng
dc.subjectÚhlová vůleeng
dc.subjectJisticí mechanismuseng
dc.subjectPřevodovkaeng
dc.subjectVnější synchronizaceeng
dc.subjectŘazeníeng
dc.subjectPrototypeng
dc.subjectZkušební stanovištěeng
dc.titleDog Clutch Without Angular Backlashcze
dc.titleZubová spojka bez úhlové vůleeng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.date.accepted2023-09-20
dc.contributor.refereeMalý Miroslav
theses.degree.disciplineDopravní stroje a zařízenícze
theses.degree.grantorústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelcze
theses.degree.programmeStrojní inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu









Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam