Spolehlivostní analýza ve vývoji turbovrtulových motorů založená na STAMP
Reliability Analysis in Turboprop Engine Development based on STAMP
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Martin Tisoň
Vedoucí práce
Štumbauer Oldřich
Oponent práce
Koukol Ondřej
Studijní obor
Technologie údržby letadelStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ověření možnosti využití spolehlivostních analýz v rámci vývoje a výroby turbovrtulových motorů pomocí modelu bezpečnosti STAMP. Nejprve je proveden přehled o firmě GE Aviation a jejich práce, dále je navázáno na popis současných metod spolehlivostních analýz v leteckém průmyslu. Následuje představení modelu STAMP a analýzy založené na modelu. Na konci této části je popsán turbovrtulový motor, jeho princip a regulátor vrtule s jeho jednotlivými komponenty. V další části práce je použita metoda STPA na regulátoru vrtule v rámci vývoje a výroby turbovrtulového motoru. Jsou identifikovány jednotlivé komponenty a analyzovány jejich interakce a závislosti. Na základě této analýzy jsou navržena a doporučena konkrétní opatření pro zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti regulátoru vrtule. V závěru práce jsou shrnuty dosažené výsledky a zhodnocen přínos modelu STAMP pro současné spolehlivostní analýzy regulátoru vrtule vývoje a výroby turbovrtulových motorů. Jsou diskutovány možnosti dalšího rozvoje a aplikace tohoto modelu v praxi, se zaměřením na konkrétní vylepšení regulátorů vrtule. This bachelor thesis focuses on the verification of the possibility of using reliability analyses in the development and production of turboprop engines using the STAMP safety model. First, an overview of GE Aviation and their work, followed by a description of current reliability analysis methods in the aerospace industry. This is followed by an introduction to the STAMP model and the analysis based on the model. At the end of this section, the turboprop engine, its principle and the propeller controller with its various components are described. In the next part of thesis, the STPA method is applied to the propeller controller in the context of turboprop engine development and production. The individual components are identified and their interactions and dependencies are analyzed. Based on this analysis, specific measures are proposed and recommended to improve the safety and reliability of the propeller governor. The thesis concludes by summarizing the results obtained and evaluating the contribution of the STAMP model to the current reliability analysis of propeller governor development and turboprop engine manufacturing. The possibilities of further development and application of this model in practice are discussed, with a focus on specific improvements of propeller controllers.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]