Návrh prostoru TRA-GA pro plochu SLZ Kunětice
Concept of TRA-GA Zone for Airport Kunětice
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Lukáš Eľko
Vedoucí práce
Pilmannová Terézia
Oponent práce
Blaha Richard
Studijní obor
Profesionální pilotStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Prostory typu TRA-GA, tedy dočasně rezervovaných zón pro všeobecné letectví, zažívají v České republice nebývalý rozmach. Jedná se o velmi tvárný a situačně variabilní koncept, který zapadá do ideologie flexibilního využití vzdušného prostoru FUA od organizace Eurocontrol, kde základem je, aby vzdušný prostor nebyl přímo určován jako vojenský, či civilní, ale aby se považoval jako celek, který je uzpůsoben uživatelským požadavkům. Jakákoliv segregace je v rámci této ideologie dočasného charakteru, a je závislá na real-time provozní poptávce pro stanovený časový rámec. Cílem této práce bylo prozkoumat provozní situaci v okolí letiště Pardubice a navrhnout implementaci prostoru TRA-GA, tedy jeho rozložení a pevně stanovit jeho funkci, přičemž v závislosti na existujících koordinačních dohodách vytvořit provozní a spojovací postupy. Uživatelem této vzdušné entity by byla plocha pro sportovní létající zařízení Kunětice, která se nachází v severovýchodní části pardubické řízeného okrsku. Výsledkem této práce vyplynulo, že díky uživatelsky přívětivému postupu pro návrh a zadání požadavku na vznik zóny TRA-GA je tento proces relativně stručný a jasný. Z čehož není překvapení, že v České republice tento typ prostorů během pouhých pár let narostl na 16. V rámci implementace zóny TRA-GA Kunětice byl proveden návrh celého prostoru rozčleněného na dva celky, které umožňují větší flexibilitu, a podle standardu u dalších zón TRA-GA v Česku vypracovány provozní a spojovací postupy. Tento návrh se jeví jako realizovatelný, ale v rámci průzkumu platných ATS tratí byla jedna trať pro přístrojové přiblížení stanovena jako potenciálně konfliktní, za velmi specifických podmínek. Tato situace je řešitelná, ale vyžaduje další zkoumání, kdy závislosti na datech o hustotě, složení a toku provozu by bylo možné stanovit, zda je tento podnět kritický, či nikoliv. Airspaces of the TRA-GA type, which are temporarily reserved zones for general aviation, are experiencing an unprecedented boom in the Czech Republic. This concept is highly adaptable and situationally variable, aligning with the ideology of flexible use of the airspace (FUA) from the Eurocontrol organization. The foundation of this concept is to consider the airspace not as strictly military or civilian but as a unified whole tailored to user demands. Any segregation within this ideology is of a temporary nature and depends on real-time operational demand for a specified timeframe. The objective of this study was to examine the operational situation around Pardubice Airport and propose the implementation of the TRA-GA space. This involves determining its layout, firmly establishing its function, and creating operational and procedural practices based on existing coordination agreements. The user of this airspace entity would be the airfield for light aircraft in Kunětice, located in the northeastern part of the controlled zone of Pardubice. The result of this study indicates that due to the user-friendly approach for designing and requesting the creation of a TRA-GA zone, the process is relatively concise and clear. It is no surprise that the number of these types of spaces has grown to 16 in the Czech Republic within just a few years. In the implementation of the TRA-GA zone in Kunětice, the design of the entire airspace was divided into two units to allow for greater flexibility, and operational and procedural practices were developed in accordance with the standard for other TRA-GA zones in the Czech Republic. This proposal seems feasible, but during the examination of valid ATS routes, one route for instrument approach was identified as potentially conflicting under very specific conditions. This situation is solvable but requires further investigation to determine whether this concern is critical or not, based on data related to traffic density, composition, and flow.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]