Validace dálkového měření emisí vozidel analýzou výfukových plynů
Validation of roadside vehicle emissions sensing by tailpipe tests
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Koushik Vijayakumar
Vedoucí práce
Vojtíšek Michal
Oponent práce
Windell Laurence
Studijní obor
Advanced Powertrains (DD)Studijní program
Master of Automotive Engineering (DD)Instituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Dálkové snímání emisí motorových vozidel za účelem identifikace vozidel s vysokými emisemi je doplňkovým opatřením k měření emisí během pravidelných technických kontrol vozidel. Těžištěm této práce je experimentální ověření dálkového měření emisí pevných částic jednotlivých vozidel během běžného provozu vozidla. Změřené koncentrace částic ve zředěných výfukových plynech jsou na základě souběžně měřených koncentrací CO2 přepočteny na emise částic na kg paliva. Cílem tohoto orientačního měření je rozlišit vozidla s funkčním filtrem částic od vozidel s vadným nebo chybějícím filtrem částic. Validace silničního dálkového měření se provádí průjezdem vozidel se známými emisními charakteristikami přes místo dálkového měření. V této práci byla validace provedena zjednodušeným měřením složení výfukových plynů ve výfukovém potrubí během volnoběhu, přičemž byla zjištěna dobrá míra shody testu při volnoběhu s dálkovým měřením. Remote sensing of motor vehicle emissions for the purpose of identifying high-emitting vehicles is a complementary measure to the periodic technical inspection tailpipe tests. The focus of this thesis is an experimental validation of roadside measurement of particulate matter emissions of individual vehicles by remote sensing methods in the real driving world. The validation of the roadside measurement is conducted by passage of vehicles with known emissions characteristics through roadside measurement point with the tailpipe measurement of selected vehicles, by which the measurement is recorded and analyzed by linear regression method for concentration of Pollutants with respect tothe concentration of carbon dioxide, considering the applicable factors to obtain Emission Factors of each individual vehicles. The obtained Emission Factors is compared with data of tail measurements for correlation to give the information regarding the ability to discern between vehicles with and without a functional diesel particle filter and to categorize and determining Low emitters and High Emitters. The experiment resulted in good correlation of PN emission factors with the tail pipe measurements giving additional insights regarding the two different modes of measurement methods and the instruments for used for remote emission sensing and their suitability.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [429]