Přiblížení v black hole prostředí u začátečníků a zkušených pilotů
Approach in Black Hole Environment in Novice Pilots and Experienced Pilots
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Eran Belkin
Vedoucí práce
Karapetjan Liana
Oponent práce
Zibner Lukáš
Studijní obor
Profesionální pilotStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyObhájeno
2023-01-17Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Létání v noci je mnohem nebezpečnější než létání ve dne, a to kvůli nedostatku zrakových podnětů, jako je absence stínů, barev a topografické reference. Právě tyto podněty jsou potřeba pro správnou orientaci a zhodnocení sestupové roviny. V opticky chudém prostředí, jako je přiblížení nad krajinou bez osvětlení nebo vodní plochou pak může docházet ke zvolení nesprávné sestupové roviny a let pak může skončit nebezpečně nízkým přiblížením či nárazem do země. Proto práce orientována právě na hodnocení sestupových rovin při typicky black hole prostředí u dvou skupin pilotů; 38 nováčků ve skupině A a 15 zkušených pilotů ve skupině B. V rámci 2 simulovaných nočních přiblížení byli účastníci podrobeni prostředí iluze černé díry a 1 nočnímu přiblížení s PAPI, přičemž byla shromažďována data o předem stanovených výkonnostních parametrech. Studie nezjistila žádný významný vliv prostředí černé díry z hlediska správnosti a přesnosti pilotáže. Meziskupinové výsledky ukázaly významně lepší správnost u skupiny B při prvním setkání s iluzí. Flying at night is much more dangerous than flying during the day due to a lack of visual stimuli such as the absence of shadows, colors, and topographic references. It is these stimuli that are needed for proper orientation and evaluation of the descent plane. In an optically poor environment, such as approach over a terrain without lighting or the water surface may then select the wrong glide slope and the flight may end dangerously low approach or impact to the ground. Therefore, the work is focused on evaluating descent plane in a typically black hole environment with two groups of pilots; 38 novices in group A and 15 experienced pilots in group B. Within 2 simulated night approaches, the participants were subjected to the black hole illusion environment and a 1-night approach with PAPI, while predetermined performance parameters data was collected. The study identified no significant effects of the black hole environment in terms of piloting accuracy and precision. Between-group results showed a significantly better accuracy performance of group B when encountering the illusion for the first time
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]