Zobrazit minimální záznam

Analysis of model-based decision support systems for traffic management



dc.contributor.advisorHoražďovský Patrik
dc.contributor.authorRichard Rek
dc.date.accessioned2023-03-23T09:29:02Z
dc.date.available2023-03-23T09:29:02Z
dc.date.issued2023-01-06
dc.identifierKOS-1200669909905
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/107379
dc.description.abstractPro řízení dopravy v reálném čase je nezbytné, aby veškerá rozhodnutí dopravních operátorů vycházela ze všech možných informací z naměřených dat a obecných znalostí o dopravě, které prostřednictvím řízení dopravy a řízení dopravních proudů zajistí efektivní a stabilní výkonnost dopravního systému a přispějí tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu nebo snížení vlivu na životní prostředí. Zvláště důležitá jsou správná a rychlá rozhodnutí, která se dějí v reálném čase při neopakujících se dopravních omezení (incidentů), jež je nezbytné odhalit hned na začátku, aby se předešlo větším dopadům. Tato rozhodnutí jsou pak podporována systémem nazvaným systém podpory rozhodování (DSS), který pomocí simulace dopravy dokáže dopravním operátorům poskytnout důležité informace a vybrat tak nejlepší možnou strategii. Tato práce představuje přehled DSS a popisuje hlavní součásti systému. Tyto komponenty jsou představeny z hlediska architektury systému a jsou charakterizovány. Dále jsou představeny jednotlivé metody a přístupy k řízení dopravního proudu pro DSS v kontextu centra řízení dopravy. Cílem je poskytnout analýzu modelových nástrojů, pro které byla provedena rešerše dostupných dopravních softwarů. Pozornost je pak věnována softwaru Dynameq, který je použit jako potenciální nástroj pro DSS ve Stockholmu. Byla provedena simulace případů použití, která umožnila získat potřebné výstupy pro posouzení, zda lze software Dynameq použít jako nástroj pro podporu rozhodování v reálném čase. Ačkoli software Dynameq není zcela vhodný jako samostatný DSS pro účely aktivního řízení dopravy, poskytuje potřebné funkce, které v kombinaci s dalšími klíčovými funkcemi z jiných dostupných nástrojů mohou generovat potřebné výstupy pro aktivní řízení dopravy v reálném čase.cze
dc.description.abstractFor real-time traffic management it is essential to base all decisions of the traffic operator on all possible information from measured data and general traffic knowledge, which, through traffic management and control of traffic flows, will ensure an efficient and stable performance of the transport system and thus help to increase road safety or lower the effect on the living environment. Especially important are correct and quick decisions that happen in real-time in non-reoccurring congestion, which are crucial to detect right from the beginning to avoid greater consequences. These information-based decisions for the transport system are then supported by a system called Decision Support System (DSS), which, using traffic simulation, can provide traffic operators with important information and thus select the best possible strategy to apply. This thesis presents an overview of the DSS and describes the main components of the system. These components are introduced from the perspective of the system architecture and are characterized. Individual methods and approaches to traffic flow management are also presented for the DSS in the context of a traffic management centre. The aim is to provide an analysis of model-based tools for which a search of available traffic simulators has been performed. The focus is then on the Dynameq software, which is used as a potential tool for DSS in Stockholm. A simulation of use cases was performed to obtain the necessary outputs to determine whether Dynameq software can be used as a tool to provide real-time decision-making support. Although Dynameq software is not entirely suitable as a stand-alone DSS for active traffic management purposes, it provides the necessary functionality that, when combined with other key functionality from other available tools, can generate the necessary outputs for real-time active traffic management.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectpodpora rozhodovanícze
dc.subjectdopravní managementcze
dc.subjectDynameqcze
dc.subjectsimulacecze
dc.subjectDecision Support Systemeng
dc.subjectTraffic managementeng
dc.subjectDynameqeng
dc.subjectsimulationeng
dc.titleAnalýza modelově založených systémů podpory rozhodování pro řízení dopravycze
dc.titleAnalysis of model-based decision support systems for traffic managementeng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2023-01-11
dc.contributor.refereeOsman Ahmed
theses.degree.grantorústav dopravní telematikycze
theses.degree.programmeInteligentní dopravní systémycze


Soubory tohoto záznamu





Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam