Návrh zavěšení kol zadní nápravy s motory v náboji kol
Rear Suspension Design for In-wheel Electric Motor
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Tomáš Jansa
Vedoucí práce
Klír Vojtěch
Oponent práce
Brich Jan
Studijní obor
Motorová vozidlaStudijní program
Dopravní a transportní technikaInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá návrhem zavěšení kol zadní nápravy pro elektrifikované vozidlo, které má elektromotory připevněné k nábojům zadních kol. V teoretické části je zpracovaný přehled na možné typy zadních náprav a jejich výskyt v současných automobilech, problematiku spjatou s neodpruženou hmotou, geometrii zadních kol, a možná řešení asistovaného pohonu zadních kol. V praktické části je vytvořen výpočetní program, pomocí kterého se získají základní hodnoty pro návrh pružiny a tlumiče. Dále vyhodnotí, zda je výkon a točivý moment vozidla dostatečný k překonání stanovených jízdních odporů. Poté vykreslí grafy s vychýlením, rychlostí a zrychlením odpružené i neodpružené hmoty vozidla, a následně i velikost síly a propérování kola do karoserie. Nakonec je také vytvořen kinematický model nápravy, ze kterého zjistíme změnu geometrie kola při jeho vertikálním pohybu, a zároveň i 3D CAD model pro ilustraci výsledné nápravy. This master’s thesis is focusing on rear wheel suspension for an electric car with in-wheel electric motors. In the theoretical part there is a preview of viable types of rear suspensions and their occurrence in current cars, problematics connected with unsprung mass, geometry of rear wheels, and possible solutions of on-demand four-wheel drive. In the practical part a computational program is written, that gives us fundamental values for design of a spring and a shock absorber. Next it calculates if the power and torque of the vehicle are sufficient to overcome the specified resistances. Then it creates graphs with deflection, velocity, and acceleration of sprung and unsprung mass of the car, followed by the size of the force from the wheel to the body and their relative position. Finally, a kinematic model was designed to determine the changes in wheel geometry during its vertical movement, along with a 3D CAD model to illustrate the suspension.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [429]