Tento článek se zabývá porovnáním běžně uvažovaných a reálných teplotních okrajových podmínek při výpočtu namáhání cementobetonových vozovek pomocí 2D MKP (metoda konečných prvků) modelu. Řešeny jsou tři různé varianty teplotních okrajových podmínek, podle TP170, ČSN EN 1991-1-5 a okrajové podmínky vytvořené na základě reálných naměřených průběhů teplot v CB desce vozovky. Cílem je porovnat normové výpočty s „realitou“ reprezentovanou validovaným termo-mechanickým modelem. Pro výpočet MKP je využit základní 2D model s elastickými materiálovými parametry a model vedení tepla, které jsou následně sdruženy. Výsledky poměrně jasně ukázaly, který z předpokladů pro teplotní namáhání je vhodnější pro návrh a analýzu cementobetonových vozovek.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
Sdružení pro výstavbu silnic
dc.relation.ispartof
Silnice mosty
dc.subject
Concrete pavements
eng
dc.subject
FEM
eng
dc.subject
thermal loading
eng
dc.title
Porovnání teplotních gradientů pro analýzu CB vozovek
cze
dc.title.alternative
Comparison of temperature gradients for numerical analysis of concrete pavements
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Czech Science Foundation/GA/GA21-03118S/CZ/Thermo-hygro-mechanical model of concrete pavements/
dc.rights.access
restrictedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
This article deals with the comparison of suggested and real boundary conditions for the calculation of thermal stress of concrete pavements using a 2D FEM model. We take into account three different scenarios of boundary conditions, according to TP170, ČSN EN 1991-1-5 and non-stationary temperature conditions. The aim is to compare standard calculations with the reality represented by a validated thermo-mechanical model. The basic 2D model with elastic material parameters and the model of heat conduction, which are combined, are used for the calculation. The results showed quite clearly which assumption for thermal stress is more suitable for the design and analysis of concrete pavements.