Procházení památníkem Jana Palacha nás činí součástí tehdejší situace a tehdejší situaci součástí našeho dnešního života. Symboly odkazují k tématům, se kterými se setkáváme v naší každodennosti. Rodinný a civilní kontext připomíná blízkost vlastního života. Památník obsahuje dvě výchozí roviny uvědomění – rozumové poznání i smyslový a emocionální prožitek. Objekt rodného domu vyvolává v první řadě prožití, vnímání, cítění. Nově vystavěný objekt muzea je oproti tomu primárně zdrojem rozumového poznání na základě vystavených reálií a historických interpretací. Charakter stavby, kde nositelem významového odkazu je prostor architektury sám o sobě, je příkladem komunikační schopnosti architektury.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
ERA group
dc.relation.ispartof
ERA 21
dc.title
Zraněné místo
cze
dc.title.alternative
Injured place
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.rights.access
openAccess
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
The character of the Jan Palach Memorial in Všetaty – a family house, where the bearer of the legacy is the space of architecture in and of itself – reveals on yet another level that not only in history, but equally in the present moment, architecture may and can take up the language of conversation, with the individual human being and the entire world, and that this language need not refer solely back onto itself, but can represent the thoughts of society and, through the creation of space, assist in formulating the humanistic dimension of the world. And that it is possible to place it in the service of those values which Jan Palach also defended, in his life and his final act.