Reklamní zařízení a jejich působení na dopravní proud v České republice
Typ dokumentu
článek v časopisejournal article
Peer-reviewed
acceptedVersion
Autor
Kocián K.
Kocourek J.
Nouzovský L.
Radová Z.
Svatý Z.
Práva
closedAccessMetadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Článek představuje projekt, který byl zaměřen na téma často diskutované odbornou veřejností i médii, kterým je ovlivnění bezpečnosti silničního provozu reklamními zařízeními. Výzkum byl cílený především na zjištění vlivu proměnných reklamních zařízení na řidiče s ohledem na rostoucí trend využívání světelných LED zařízení a na následný návrh úpravy legislativního rámce, který problematiku jejich používání upravuje. V rámci výzkumu byla definována obecně použitelná doporučení. Navrhovaná řešení jsou založena na kombinaci a syntéze různých metodických přístupů, včetně lokalizace a klasifikace výskytu reklamních zařízení podél páteřní sítě pozemních komunikací ČR, statistického vyhodnocení a analýzy dopravních nehod či sledování dopravních konfliktů. Řešení obsahovala také psychologické analýzy dopadu přítomnosti reklamního vybavení na řidiče v reálných a simulovaných scénářích, analýzy počtu a délky a bodu pohledu řidiče s využitím techniky sledování očí a posouzení reklamního vybavení jako objektu vyzařujícího světlo. V rámci posuzování přímého vlivu na řidiče byly realizovány testovací jízdy zaměřené na testy distrakce pozornosti v reálném provozu s využitím metody strukturovaného pozorování Wiener Fahrprobe i na pokročilém vozidlovém simulátoru, v rámci nichž byla uplatněna teorie vozidlových simulátorů a princip eyetrackingu, který byl využit jak při testech v reálném, tak virtuálním prostředí. Cílem těchto testů bylo zároveň ověřit aplikovatelnost závěrů světových výzkumů na specifika české dopravní sítě.
Zobrazit/ otevřít
Kolekce
- Publikační činnost ČVUT [1142]