ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Nuclear Sciences and Physical Engineering
  • Department of Mathematics
  • Master Theses - 14101
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Nuclear Sciences and Physical Engineering
  • Department of Mathematics
  • Master Theses - 14101
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monitoring únavy a pozice řidiče

Fatigue and pose monitoring of vehicle drivers

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Tereza Fucsiková
Supervisor
Šorel Michal
Opponent
Dejdar Petr
Study program
Aplikované matematicko-stochastické metody
Institutions assigning rank
katedra matematiky
Defended
2025-06-12



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá vývojem systému pro monitorování únavy a rozptýlení řidičů tramvají s cílem zvýšit bezpečnost městské hromadné dopravy. Zaměřuje se na automatickou detekci příznaků únavy na základě obličejových rysů a rozpoznávání používání mobilního telefonu během jízdy. Využity byly techniky strojového učení a počítačového vidění, konkrétně knihovna MediaPipe Face Mesh pro sledování obličeje a detekční model YOLOX pro identifikaci přítomnosti mobilního telefonu v ruce řidiče. Systém byl otestován na datové sadě videozáznamů pěti tramvajových řidičů pořízených během jejich reálného provozu. Analýza záznamů ze začátku a konce směny ukázala, že s narůstající únavou dochází k poklesu rychlosti pohybu zorniček o 22\%, snížení poměru otevřenosti očí (EAR) z 0,55 na 0,533 a zvýšení počtu mrknutí o 30\%. Model YOLOX-m, dotrénovaný na rozšířené trénovací sadě, dosáhl přesnosti 0,983 a úplnosti 0,836 při detekci používání mobilního telefonu, přičemž výrazně omezil falešné detekce vysílačky. Dále byla navržena metoda detekce pohybu tramvaje na základě změn v obraze za oknem, která pomocí Cannyho detekce hran účinně eliminuje falešné detekce způsobené odrazy. Výsledky potvrzují funkčnost navrženého systému a jeho potenciál pro integraci do asistenčních systémů řízení. Pro zvýšení robustnosti řešení se doporučuje další rozšíření datových sad.
 
This thesis focuses on the development of a system for monitoring fatigue and distraction in tram drivers, aiming to improve safety in urban public transport. It targets the automatic detection of fatigue-related facial features and the recognition of mobile phone use while driving. The system leverages machine learning and computer vision techniques, specifically the MediaPipe Face Mesh library for facial tracking and the YOLOX detection model for identifying the presence of a mobile phone in the driver's hand. It was tested on a dataset of video recordings of five tram drivers during actual shifts. Analysis of footage from the beginning and end of shifts revealed that increased fatigue was associated with a 22\% decrease in pupil movement speed, a reduction in eye aspect ratio (EAR) from 0.55 to 0.533, and a 30\% increase in blink frequency. The YOLOX-m model, fine-tuned on an extended training dataset, achieved a precision of 0.983 and a recall of 0.836 in detecting mobile phone usage, while significantly reducing false positives involving handheld radios. Additionally, a method for detecting tram movement based on changes in the scene outside the window was proposed. Using Canny edge detection, this approach effectively eliminated false detections caused by reflections. The results demonstrate the effectiveness of the proposed system and its potential for integration into driver assistance systems. To enhance robustness, further expansion of the dataset is recommended.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123393
View/Open
PLNY_TEXT (5.666Mb)
POSUDEK (1.678Mb)
POSUDEK (382.4Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 14101 [171]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV