Zobrazit minimální záznam

Explainable Artificial Intelligence Models for Educational Testing



dc.contributor.advisorVomlel Jiří
dc.contributor.authorBarbora Bumbálková
dc.date.accessioned2025-06-13T23:49:35Z
dc.date.available2025-06-13T23:49:35Z
dc.date.issued2025-06-13
dc.identifierKOS-1244051391805
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/123376
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá metodami vysvětlitelné umělé inteligence v oblasti testování znalostí, přičemž se zaměřuje na využití bayesovských sítí. Cílem práce je analyzovat a demonstrovat, jak lze pomocí těchto sítí nejen přesně vyhodnotit dovednosti studentů na základě jejich odpovědí, ale také poskytnout srozumitelné vysvětlení těchto závěrů. Práce představuje principy vysvětlitelné umělé inteligence, popisuje strukturu a fungování bayesovských sítí a vysvětluje metody výpočtu v těchto modelech. Dále se věnuje způsobům, jakými lze poskytovat vysvětlení výstupů bayesovských sítí. V praktické části je představen reálný model bayesovské sítě aplikovaný na testování znalostí, kde jsou porovnány metody MPE a MAP. Výsledky ukazují, že tyto dvě metody mohou vést k odlišným výstupům, což má významné dopady na interpretaci výsledků testování.cze
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with explainable artificial intelligence methods in the field of knowledge testing, focusing on the use of Bayesian networks. The goal of the thesis is to analyze and demonstrate how these networks can not only accurately evaluate students' skills based on their answers, but also to provide understandable explanation of~these conclusions. The thesis presents the principles of explainable artificial intelligence, describes the structure and functioning of Bayesian networks, and explains the calculation methods in these models. It also discusses ways in which explanations of the outputs of Bayesian networks can be provided. The practical part presents a real Bayesian network model applied to knowledge testing, where the MPE and MAP methods are compared. The results show that these two methods can lead to different outputs, which has significant impacts on the interpretation of testing results.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectBayesovská síťcze
dc.subjectMAPcze
dc.subjectMPEcze
dc.subjecttestování znalostícze
dc.subjectvysvětlitelná umělá inteligencecze
dc.subjectBayesian networkeng
dc.subjectMAPeng
dc.subjectMPEeng
dc.subjectknowledge testingeng
dc.subjectexplainable artificial intelligenceeng
dc.titleVysvětlitelné modely umělé inteligence pro testování znalostícze
dc.titleExplainable Artificial Intelligence Models for Educational Testingeng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2025-06-12
dc.contributor.refereeBerka Petr
theses.degree.grantorkatedra matematikycze
theses.degree.programmeAplikované matematicko-stochastické metodycze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam