ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Graphics and Interaction
  • Bachelor Theses - 13139
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Graphics and Interaction
  • Bachelor Theses - 13139
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Využití knihoven pro rozšířenou realitu pro upozornění na překážky

Using augmented reality libraries for obstacle alerts

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Stanislav Urban
Supervisor
Sedláček David
Opponent
Macík Miroslav
Field of study
Počítačové hry a grafika
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra počítačové grafiky a interakce



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá využitím knihoven pro rozšířenou realitu při návrhu a implementaci systému upozorňování na překážky, zaměřeného především na zrakově postižené uživatele. Implementace byla realizována pomocí ARFoundation s ARCore, které umožnily využití pokročilých informací o scéně, jako je detekce ploch a hloubková data. Aplikace zahrnovala klíčové funkce, včetně generování mračna bodů, hostování kotev a zarovnávání virtuální a skutečné scény. Uživatelské testy ukázaly efektivitu haptické zpětné vazby jako hlavního navigačního prvku, zatímco hlasová zpětná vazba vyžadovala další optimalizaci kvůli opožděné reakci a snížené relevanci v určitých situacích. Přesnost detekce byla ovlivněna nízkými překážkami, oblastmi s vysokou hustotou překážek a lesklými překážkami, přičemž kalibrační problémy občas způsobovaly nesoulad mezi virtuální a skutečnou scénou. Zpětná vazba od uživatelů zdůraznila potřebu jemnější optimalizace detekčních algoritmů a možností zpětné vazby. Výsledky naznačují potenciál pro integraci pokročilejších funkcí, jako je využití sémantických dat a strojového učení, a doporučují další testování s cílovou skupinou. Studie rovněž ukazuje na význam rozvoje AR technologií na méně dostupných zařízeních, například AR brýlích, pro rozšíření jejich dostupnosti a praktického využití.
 
This work focuses on the use of augmented reality libraries in the design and implementation of an obstacle notification system, aimed primarily at visually impaired users. The implementation was carried out using ARFoundation with ARCore, which enabled the use of advanced scene information such as plane detection and depth data. The application included key features such as point cloud generation, anchor hosting, and alignment between virtual and real scenes. User tests demonstrated the effectiveness of haptic feedback as the main navigational element, while voice feedback required further optimization due to delayed responses and reduced relevance in certain situations. Detection accuracy was affected by low obstacles, areas with high obstacle density, and shiny surfaces, with calibration issues occasionally causing mismatches between the virtual and real scenes. User feedback highlighted the need for finer optimization of detection algorithms and feedback options. The results suggest potential for integrating more advanced features such as the use of semantic data and machine learning, and recommend further testing with the target user group. The study also underscores the importance of developing AR technologies for less accessible devices, such as AR glasses, to expand their availability and practical usability.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/120610
View/Open
PLNY_TEXT (6.855Mb)
PRILOHA (4.609Mb)
PRILOHA (30.41Mb)
PRILOHA (48.94Mb)
POSUDEK (213.7Kb)
POSUDEK (664.5Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13139 [458]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV