DISTLER, P., et al. Efektivní využití uvolněných úloh z PISA testování na rozvoj vyšších kognitivních úrovní a přírodovědné gramotnosti žáků ve výuce chemie. Chemické listy. 2022, 116(11), 700-704. ISSN 0009-2770. DOI 10.54779/chl20220700.
Během ročního pedagogického experimentu byly u žáků kvarty (9. třídy) systematicky využívány uvolněné úlohy z PISA testování, kontrolní skupina používala komerční pracovní sešit. Výsledky žáků ve vstupním a výstupním testu ukázaly, že se žáci experimentální skupiny statisticky významně zlepšili ve většině sledovaných kognitivních úrovních. Můžeme tedy konstatovat, že používáním uvolněných úloh typu PISA ve výuce došlo u žáků k rozvoji přírodovědné gramotnosti a že tyto úlohy představují vhodný nástroj do výuky chemie. Na základě ročního využití úloh v pěti různých školách byla sestavena doporučení pro jejich využití ve výuce.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
Česká společnost chemická
dc.relation.ispartof
Chemické listy
dc.subject
PISA
eng
dc.subject
scientific literacy
eng
dc.subject
teaching tasks
eng
dc.subject
pedagogical experiment
eng
dc.title
Efektivní využití uvolněných úloh z PISA testování na rozvoj vyšších kognitivních úrovní a přírodovědné gramotnosti žáků ve výuce chemie
cze
dc.title.alternative
Using of Released Teaching Tasks from Programme for International Student Assessment (PISA) for the Development of Higher Cognitive Levels and Scientific Literacy of Pupils in Chemistry Education
During the one-year pedagogical experiment, the released teaching tasks from PISA assessment were systematically used in the 9th grade. The pupils in a control group used a commercial workbook. The results in the initial and final test showed that the pupils from the experimental group statistically significantly improved in the most of the tested cognitive levels. We can state that the use of released PISA-type teaching tasks in chemistry teaching has led pupils to scientific literacy development and that these teaching tasks represent a suitable tool for chemistry teaching. Based on the one-year use of teaching tasks in five different schools, the recommendations for their effective use in teaching were made.