Technologie senzorických sítí a akčních členů užitá k minimalizaci rizik jízdy automobilů na pozemních komunikacích
Technology of Sensor Networks and Actuators Used to Minimize Risks of Driving Car on Roads
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Jaromír Tobiška
Vedoucí práce
Votruba Zdeněk
Oponent práce
Machan Jaroslav
Studijní obor
Inženýrská informatika v dopravě a spojíchStudijní program
Inženýrská informatikaInstituce přidělující hodnost
ústav dopravní telematikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Cílem práce je nalezení kombinace senzorů a akčních členů v systémovém řešení osobního automobilu v 2. stupni autonomního řízení a jejich využití pro minimalizaci rizik v několika aplikačních rovinách. Úvodem se práce zabývá rešerší současných možností použití senzorů a akčních členů v osobních automobilech - tzv. jízdních asistenčních systémů, analýzou trendů ve využití těchto systémů pro inteligentní dopravní systém (ITS). V další části disertační práce předkládá původní experimentální návrh modifikace senzorických sítí a akčních členů pro zvýšení bezpečnosti dopravy. Z provedených experimentů vyplývají tyto hlavní závěry:Práce ukazuje směr, jakým lze zpřesnit analýzu rizikových míst na pozemních komunikacích o doplnění záznamů z dopravních konfliktů, a tím zefektivnit zacílení nápravných opatření k vytvoření bezpečného dopravního systému na pozemních komunikacích dle programu národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Dále práce představuje možnosti využití expertního pracoviště, jízdního simulátoru ČVUT, pro analýzu vlivu míry stresu na reakci řidiče v dopravních konfliktech, pro trénink řidičů ve zvládání konfliktních situací a jako testovací a validační pracoviště HMI prvků osobních vozidel a bezpečnostních asistenčních systémů. The aim of this work is to find a combination of sensors and actuators in a system solution of a passenger car in the 2nd stage of autonomous control and their use to minimize risks in several application levels. At the beginning, the thesis deals with the research of the current possibilities of using sensors and actuators in paseenger cars - so called driving assistance systems, analysis of trends in the use of these systems for intelligent transport system (ITS). In the next part of the dissertation the original experimental proposal of modification of sensory networks and actuators to increase traffic safety is presented. The main conlusions of the experiments are as follows: The work shows the direction in which the analysis of risk points on roads can be refined by supplementing the records of traffic conflicts and thus streamlining the targeting of remedial measures to create a safe road transport system according to the National Road Safety Strategy. Further, the thesis presents the possibilities of using an expert workplace, CTU driving simulator, for analyzing the influence of stress levels on the drivers reaction in traffic conflicts, for driver training in coping with conflict situations and as testing and validation workplace of personal vehicle HMI and safety assistance systems.