ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Doctoral Theses - 16000
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Doctoral Theses - 16000
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verifikace míry závažnosti dopravně - bezpečnostních deficitů silničních záchytných systémů

Verification of the Severity Level of Safety Defects of Road Restraint Systems

Type of document
disertační práce
doctoral thesis
Author
Jakub Nováček
Supervisor
Mičunek Tomáš
Opponent
Nagy Ivan
Field of study
Dopravní systémy a technika
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
ústav soudního znalectví v dopravě



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem disertační práce je navržení metodického postupu, díky kterému bude dosaženo jednotného ohodnocení dopravně-bezpečnostních deficitů týkajících se silničních záchytných systémů. V současné době je míra závažnosti pro tyto závady hodnocena různými týmy auditorů bezpečnosti pozemních komunikací nejednotně. To ve výsledku značně ztěžuje práci správcům PK, kterým to neumožňuje se zaměřit na eliminaci nejrizikovějších závad, a tak efektivně využít ekonomické a lidské zdroje. Pro stanovení a následné ověření míry rizikovosti jednotlivých závad bezpečnostních systémů byl vytvořen matematický model. Funguje na principu klasifikace dat diskrétním modelem a jeho predikcí. Silniční záchytné systémy jsou určeny k tomu, aby zachytily automobil, který z určitých příčin opustí vyhrazený prostor PK v místě, kde by mohlo dojít k vázným následkům na zdraví osob. Proto jsou na tyto prvky kladeny zvýšené nároky na správnou funkci a jejich vhodné umístění. Současně tato skutečnost znamená, že nelze míru rizikovosti kalkulovat pouze na základě evidovaných dopravních nehod. Stanovení závažnosti bylo realizováno na základě porovnání výsledků matematického modelu pro dva datové soubory. V prvním případě model vycházel z dat dopravních nehod korelovaných s evidovanými deficity silničních záchytných systémů. V ruhém případě se pak jednalo o nehodové události se svodidly, kde v rámci BI PK nebyla lokalizována žádná závada. Na základě porovnání výsledků matematického modelu, resp. zjištěných pravděpodobností pro jednotlivé expozice deficitů došlo k ověření a upřesnění stanovených hypotéz.
 
The aim of the doctoral thesis is to design a methodological procedure that will lead to same assessment of the safety defects related to road restraint systems. Currently, the level of severity for these defects is rated inconsistently by different teams of road safety auditors. As a result, this makes it very complicated for road managers, who are unable to focus on eliminating the riskiest defects and thus make efficient use of economic and human resources. A mathematical model was created to determine and subsequently verify the level of severity of individual safety defects. It works on the principle of data classification by a discrete model and its prediction. Increased demands are placed on road restraint systems to ensure that they operate correctly and that they are positioned appropriately. As these safety devices are designed to be crashed into, the level of severity cannot be calculated solely based on recorded road accidents. The determination of severity was carried out by comparing the results of the mathematical model for the two different datasets. In the first case, the model was based on accident data correlated with recorded defects in road restraint systems. In the second case, the model was based on traffic acciedents with road restraint systems where no defects were located within the road safety inspection. Based on the comparison of the results of the mathematical model and the established probabilities for each exposure of defects the individual risks were confirmed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/103174
View/Open
PLNY_TEXT (4.509Mb)
POSUDEK (465.6Kb)
POSUDEK (121.0Kb)
Collections
  • Disertační práce - 16000 [78]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV