Řízení rizik systémů pro řízení dopravy
Typ dokumentu
knihabook
Peer-reviewed
publishedVersion
Autor
Procházka J.
Procházková D.
Práva
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA) 2.5http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/
openAccess
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Dopravní systémy patří do kritické infrastruktury. Jsou složité a jejich struktura má povahu socio-kyber-fyzickou (technickou). Při jejich řízení se ve značné míře dnes využívají poloautomatické a automatické systémy řízení. Kvalita řízení závisí jak na hardware, tak software systémů řízení. Velkou roli hraje propojení informačních sys-témů a systémů, které provádí konkrétní úkony, tj. systém označovaný IC (infor-mation and control). Bezpečný provoz dopravních systémů zajistí jen bezpečný pro-voz IC systému za předpokladu adekvátního technického stavu dopravních sub-systémů, tj. za garance jejich udržitelného stavu a rozvoje. Při automatizaci systé-mů řízení pro jejich bezpečnost je třeba řešit nejen projevy a ochranu faktorů tech-nických, životního prostředí a souvisejících s lidmi, ale i kybernetických, a případně i dalších.
Práce „Řízení rizik systémů pro řízení dopravy“ se soustřeďuje na poznání a pocho-pení selhání dopravních systémů kvůli kybernetickým faktorům a jejich kombinaci s ostatními faktory, protože příčinami havárií a selhání jsou v mnoha případech prá-vě kombinace faktorů. Na základě současného poznání určuje nástroj pro posouzení rizik, jejichž zdroje odpovídají reálnému světu (All-Hazard-Approach), tj. propojeným otevřeným systémům.
Jelikož drážní doprava je vysoce důležitou součástí dopravní infrastruktury a její za-bezpečení patří dnes mezi priority v Evropě, a také v České republice, jsou uvedeny konkrétní výsledky právě pro ni.
Kolekce
- Publikační činnost ČVUT [1455]
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA) 2.5