This habilitation thesis presents
improvements in selected areas of induction
motor drive application in railway traction
vehicles. One of the most common induction
motor control strategies in railway traction
drives, is the Rotor Flux-Oriented Control. To
reach high performance and high efficiency
of the drive, precise knowledge of the
induction motor equivalent circuit
parameters is needed. Inaccurate knowledge
of the induction motor equivalent circuit
parameters leads to FOC detuning, which
causes misalignment of the estimated flux
position and, thus, inaccuracy of the whole
control part. The problematics of induction
motor drive parameter identification and
accuracy of the induction motor model is one
of the key points of the thesis.
The other part of the thesis describes a
slip controller's development for freight
locomotive with the induction motor drive,
that is based on adhesion-slip characteristic
slope detection. The proposed slip controller
is designed to cope with a nonlinearity of the
adhesion-slip characteristic and noise that
occurs in the system. Moreover, the
proposed slip controller does not need to
know the train velocity, the wheelset velocity
is only required parameter. The slip
controller is designed as modular, and it
consists of the adhesion-slip characteristic
slope detection part and a controller part
with acceleration protection.
en
dc.language.iso
en
en
dc.publisher
CTU in Prague
en
dc.subject
Induction Motor
en
dc.subject
Adhesion Characteritsc
en
dc.subject
Field Oriented Control
en
dc.subject
Slip
en
dc.subject
Asynchronní motor
cze
dc.subject
vektorové řízení
cze
dc.subject
adhezní charakteristika
cze
dc.subject
skluz
cze
dc.title
CONTROLLED INDUCTION MOTOR DRIVE IN RAILWAY TRACTION
cze
dc.type
habilitační práce
cze
dc.type
habilitation thesis
dc.description.abstract-translated
Tato habilitační práce prezentuje
možnosti vylepšení ve vybraných oblastech
použití asynchronního pohonu v trakčních
vozidlech. Jednou z nejběžněji používaných
řídicích strategií je řízení orientované na
rotorový tok. Pro dosažení vysoké dynamiky
a účinnosti pohonu je nutné přesně znát
parametry náhradního schématu motoru.
Jejich nepřesné určení vede k nepřesnému
určení polohy prostorového vektoru toku, a
tím nepřesnosti celého řízení. Problematika
identifikace parametrů pohonu
asynchronního motoru a přesnosti modelu je
jedním z klíčových bodů práce.
Druhá část práce popisuje vývoj
regulátoru skluzu pro nákladní lokomotivu,
založeného na detekci sklonu adhezní
charakteristiky. Regulátor je navržen tak,
aby respektoval nelinearitu adhezní
charakteristiky a nepřesností měření.
Regulátor navíc pracuje bez znalosti posuvné
rychlost vlaku, využívá znalost rychlosti
dvojkolí. Návrh regulátoru je proveden
modulárně a skládá se z části pro detekci
sklonu adhezní charakteristiky a části PI
regulátoru s rozšířením o akcelerační
ochranu.