VALENTIN, J. and A. KOTOUŠOVÁ. Chování asfaltových směsí typu VMT z hlediska deformačních charakteristik (tuhosti). Silniční obzor. 2019, 80(2), 39-46. ISSN 0322-7154.
Asfaltové směsi s vysokým modulem tuhosti se v České republice používají již téměř 20 let. Jedná se o asfaltovou směs, která si nalezla primárně uplatnění v horní podkladní vrstvě, ačkoli v zahraničí není výjimkou její použití i v ložní vrstvě, kde by s ohledem k vysoké tuhosti měla obdobný význam jako ve vrstvě podkladní. Naopak podceňovaným aspektem zůstává větší důraz na znalost únavového chování. Tento aspekt je o to významnější o co více máme snahu tyto směsi navrhovat s tuhostmi, které převyšují mnohdy i 13.000 MPa. Článek se věnuje poznatkům většího sběru dat o hodnotách laboratorně stanovené tuhosti a o dalším vývoji této charakteristiky v závislosti na stárnutí asfaltové směsi (asfaltového pojiva ve směsi). Zavádí v této souvislosti poměrový ukazatel indexu stárnutí, věnuje pozornost teplotní citlivosti díky provedení stanovení modulu tuhosti v intervalu 0 °C až 40 °C a s ohledem k rozsahu provedených měření vymezuje některé statistické ukazatele související s teplotní citlivostí. Článek představuje první část provedených měření, která jsou následně doplněna o obdobnou analýzu odolnosti asfaltové směsi proti šíření trhliny.
Chování asfaltových směsí typu VMT z hlediska deformačních charakteristik (tuhosti)
cze
dc.title.alternative
Behaviour of HMAC type asphalt mixtures with respect to deformation characteristics (stiffness)
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Technology Agency of the Czech Republic/TE/TE01020168/CZ/Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)/CESTI
dc.rights.access
restrictedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
submittedVersion
dc.description.abstract-translated
In the Czech Republic the asphalt mixtures with high stiffness modulus have been used for almost 20 years. These mixtures have been used in upper base layer, however in abroad they are used in binder courses as well considering their high stiffness. On the other hand laying stronger emphasis on fatigue behavior knowledge remains as an undervaluated aspect. Its meaning is raised I relation to increasing the effort on designing mixtures with high stiffness exceeding many times even 13000 MPa. The article deals with findings of a broad data collection concerning stiffness determined in laboratories as well as this characteristics further developed in relation to asphalt mix ageing. In this relation ageing index was introduces as an suitable indictor; attention was paid to thermal susceptibility thanks to determining stiffness in the range of 0°C to 40°C and in view the number of measurements done several statistical indicators connected with thermal sensitivity were deliminated. The article presents the first part of measurements done. These measurements are to be completed by a similar analysis of asphalt mix resistance to crack propagation.