Cementobetonové kryty (CBK) vozovek jsou spolehlivým technickým a historicky ověřeným řešením pro vysoce zatížené silnice a dálnice. Nejen odolnost proti tvorbě trvalých deformací (vyjetým kolejím), ale i životnost CBK a jejich údržba hraje klíčovou roli při posouzení ekonomické výhodnosti, plánování oprav, uzavírek, spotřeby a recyklace materiálů. Monitoring výskytu povrchových trhlin prováděný ŘSD ČR ukazuje na jejich rozvoj po 10-15 letech provozu a potřebu jejich minimalizace s cílem prodloužit trvanlivost vozovky. Klíčovou vlastností dlouho sloužících úseků CBK bez poruch se ukazuje použití pojiv s pomalým náběhem pevnosti, které umožňuje minimalizovat riziko vzniku mikrotrhlin již v počátečním stádiu. Článek je rozdělen do dvou částí, tato první část shrnuje závěry diagnostiky vozovek s CBK a analýzu příčin jejich nižší trvanlivosti. Druhá část bude zveřejněna v příštím čísle časopisu Silniční obzor.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
Silniční společnost
dc.relation.ispartof
Silniční obzor
dc.subject
Concrete pavements
eng
dc.subject
cracks
eng
dc.subject
diagnostics
eng
dc.subject
causes of cracks
eng
dc.title
Opatření k prodloužení životnosti cementobetonových krytů vozovek - část I.
cze
dc.title.alternative
Measures to extend the service life of cement-concrete pavements - part I
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Technology Agency of the Czech Republic/TE/TE01020168/CZ/Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)/CESTI
dc.rights.access
closedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
Concrete road pavements present reliable technical solution for high-traffic roads and highways proven historically. Not only resistance to permanent deformations, but also lifespan and maintenance play a key role in assessing economic benefits, planning repairs, closures, consumption and recycling of materials. Monitoring of surface cracks carried out by the Road and Motorway Directorate of the Czech Republic shows their development after 10-15 years of service and the need for mitigation in order to extend their service life. A key feature of the long-serving CBK sections is the use of slow-hardening binders to minimize the risk of microcracks at an early age. This first part of the article summarizes the findings of diagnostics and the analysis causes of lower durability. The second part will be published in the next issue.