HLUBUČEK, A., M. JACURA, and L. TÝFA. Přínos poloostrovních nástupišť ke zlepšení cestování vlaky osobní dopravy. Silnice Železnice. 2015, 10(5), 75-82. ISSN 1801-822X.
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici a zastávce u koleje, určené k nastupování a vystupování cestujících (příp. pro manipulaci se zavazadly a zásilkami), je nedílnou součástí infrastruktury železničních stanic a zastávek v podstatě od samého počátku budování železničních drah, přesněji řečeno od zahájení železniční osobní přepravy. Významnou revolucí v typologii nástupišť se stalo zřizování tzv. poloostrovních nástupišť, která na tratích vnitrostátního významu umožnila zvýšení bezpečnosti a komfortu při nastupování do vlaků a vystupování z nich při nízkých investičních nákladech. Právě na uvedený typ nástupišť je zaměřen tento článek, který popisuje vývoj jejich použití v ČR, teoretické varianty uspořádání stanic s těmito typy nástupišť, jejich výhody a nevýhody, příklady realizace v ČR a v neposlední řadě rovněž problémy s návrhem těchto nástupišť ve vztahu k legislativě EU.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
KONSTRUKCE Media, s.r.o.
dc.relation.ispartof
Silnice Železnice
dc.subject
platform
eng
dc.subject
semi-island platform
eng
dc.subject
railway station
eng
dc.title
Přínos poloostrovních nástupišť ke zlepšení cestování vlaky osobní dopravy
cze
dc.title.alternative
Contribution of Semi-island Platform to Passenger Train Travelling
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.rights.access
restrictedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
acceptedVersion
dc.description.abstract-translated
The platform is the facility of railway substructure at railway stations or stops along the track and with a high surface adapted for passengers to get on and get off the trains (or for manipulation with luggage and parcels). It has been an integral part of railway stations and stops infrastructure since the very beginning of railway lines building, more precisely since the commencement of passenger rail transport. A significant revolution in the platform typology came with the introduction of semi-island platforms that allowed an increase of safety and comfort in getting on/off at the national railway lines. The paper is focused especially on this platform type and describes the development of its use in the Czech Republic, the theoretical alternatives of arrangement of stations with this platform types, their advantages and disadvantages, the examples of their implementation in the Czech Republic and last but not last, the problems of designing these platforms with respect to the EU legislation.