TÝFA, L., et al. Korekce výpočtových metodik emisí hluku na rekonstruovaných železničních tratích v České republice jako nástroj k objektivizaci modelovaných hodnot. Fyzikálne faktory prostredia. 2014, IV(1), 14-18. ISSN 1338-3922.
Již několik let dochází v České republice k rekonstrukcím železničních tratí. Avšak doposud nebylo ověřeno, jakým způsobem ovlivní změny železničního svršku emise hluku ze železniční dopravy. To má za následek, že v případě výhledové predikce hluku často dochází k nadhodnocení nebo k podhodnocení akustické situace v okolí železničních tratí a tím také k předimenzování nebo poddimenzování návrhů protihlukových opatření. Tato situace vedla vybrané pracovníky ČVUT v Praze Fakulty dopravní a společnosti EKOLA group, spol. s r.o., k řešení projektu, který přispívá k řešení uvedené situace. Hlavní výsledky tohoto projektu, řešeného v letech 2011–2013, představuje tento článek.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
TUKE, Strojnícka fakulta, Katedra environmentalistiky
dc.relation.ispartof
Fyzikálne faktory prostredia
dc.subject
railway
eng
dc.subject
noise
eng
dc.subject
noise emission
eng
dc.subject
railway superstructure
eng
dc.title
Korekce výpočtových metodik emisí hluku na rekonstruovaných železničních tratích v České republice jako nástroj k objektivizaci modelovaných hodnot
cze
dc.title.alternative
Correction calculation methodologies of noise emissions in reconstructed railway lines in the Czech Republic as tool to objectification modelled values
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Technology Agency of the Czech Republic/TA/TA01030087/CZ/Influence Measures on Railway Infrastructure to Reduce Emergence and Spread of Noise from Moving Trains/HLUVLA
dc.rights.access
embargoedAccess
dc.date.embargoEndDate
2017-06-30
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
Railway lines reconstructions are going on in the Czech Republic for several years. But not yet verified how the changes affect the track superstructure noise emissions from railway transport. This has the effect that if a prospective prediction of noise leads to overestimation or underestimation of the acoustic conditions around the railway lines often and thus to oversizing or undersizing proposals noise reduction measures. This situation led the selected employees from CTU in Prague, Faculty of Transportation Sciences and EKOLA group company to the project that contributes to addressing that situation. This article represents the main results of this project (solved in 2011-2013).