Zobrazit minimální záznam

Energy-efficient driving strategy of electric vehicle for Shell Eco-Marathon



dc.contributor.advisorPřikryl Jan
dc.contributor.authorAdam Fialka
dc.date.accessioned2025-06-20T22:58:24Z
dc.date.available2025-06-20T22:58:24Z
dc.date.issued2025-06-20
dc.identifierKOS-1246466545605
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/124260
dc.description.abstractDoprava patří mezi hlavní globální zdroje znečištění a snaha o snížení jejího dopadu na životní prostředí je opakovaně diskutovaným tématem v politice, vědě i technice. K podpoře inovací a rozvoje talentu v oblasti udržitelné mobility vznikají iniciativy, jako je soutěž Shell Eco-Marathon (SEM), která studentům poskytuje soutěžní platformu pro vývoj energeticky efektivních řešení. Stejně jako v jiných závodních disciplínách hraje optimalizace klíčovou roli při dosahování co nejlepších výsledků. Tato práce se zaměřuje na vývoj simulačního optimalizačního nástroje, který pomocí genetického algoritmu hledá energeticky efektivní jízdní trajektorii po závodní dráze. Vozidlo je modelováno v prostředí Simulink tak, aby umožnilo realistické výpočty sil a spotřeby energie, a podpořilo tak datově řízený vývoj a tvorbu závodní strategie. Součástí práce je rovněž přehled alternativních optimalizačních metod běžně využívaných v příbuzném výzkumu. Navržená metoda je otestována na syntetických datech, její omezení jsou analyzována a jsou navrženy směry pro budoucí vylepšení.cze
dc.description.abstractTransportation is a major global contributor to pollution, and the reduction of its environmental impact is a recurring topic across politics, science, or engineering. To promote innovation and talent in sustainable mobility, initiatives such as the Shell Eco-Marathon (SEM) provide a competitive platform for students to explore energy-efficient solutions. As in any racing competition, optimization plays a key role in achieving the best possible performance. This thesis presents the development of a simulation-based optimization tool that uses a genetic algorithm to determine an energy-efficient driving trajectory around a race track. The vehicle is modeled in Simulink to enable realistic force and energy calculations for data-driven development and strategy making. The thesis also provides an overview of alternative optimization methods commonly used in related research. The proposed method is tested on synthetic track data, its limitations are analyzed, and areas of future improvement are discussed.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectShell Eco-Marathoncze
dc.subjectEnergy-efficient drivingcze
dc.subjectGenetic algorithmcze
dc.subjectDriving strategycze
dc.subjectPath planningcze
dc.subjectHeuristic optimizationcze
dc.subjectShell Eco-Marathoneng
dc.subjectEnergeticky efektivní řízeníeng
dc.subjectGenetický algoritmuseng
dc.subjectStrategie řízeníeng
dc.subjectPlánování dráhyeng
dc.subjectHeuristická optimalizaceeng
dc.titleEnergeticky úsporná strategie řízení elektrického vozidla pro Shell Eco-Marathoncze
dc.titleEnergy-efficient driving strategy of electric vehicle for Shell Eco-Marathoneng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2025-06-19
dc.contributor.refereeKomrska Tomáš
theses.degree.grantorkatedra aplikované matematikycze
theses.degree.programmeIntelligent Transport Systemscze


Soubory tohoto záznamu





Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam