dc.contributor.author | Matowicki, Michał | |
dc.date.accessioned | 2025-02-10T07:42:27Z | |
dc.date.available | 2025-02-10T07:42:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10467/121124 | |
dc.description.abstract | This habilitation thesis explores travel behaviour modelling with a particular focus on discrete choice models and the factors influencing mode choice among commuters. The research provides a comprehensive review of theoretical and empirical approaches to choice modelling, emphasizing the role of socio-economic, psychological, and environmental variables in shaping travel decisions. A key contribution is the integration of discrete choice models, including multinomial logit, nested logit, logit kernel models, and latent class models, to assess commuter behaviour and mode choice dynamics.
The study presents an extensive analysis of travel behaviour determinants, covering aspects such as speed compliance on highways, the adoption of carsharing services in the Czech Republic, potential behavioural shifts among habitual car users, and the acceptance of Mobility as a Service (MaaS) solutions. Methodologically, the research employs a combination of stated preference experiments, hypothesis testing, principal component analysis (PCA), and structural equation modelling (SEM) to derive insights into commuter decision-making processes.
The findings reveal that psychological factors, social influences, and perceived utility play crucial roles in the adoption of sustainable transportation alternatives. The thesis also demonstrates that choice modelling techniques can serve as valuable tools for policymakers aiming to promote sustainable transport behaviour. The research contributes to the development of decision-support models for urban transport planning and highlights future research opportunities in agent-based simulations, machine learning applications, and virtual reality-enhanced choice experiments. | en |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | ČVUT. Fakulta dopravní. Katedra aplikované matematiky. | cze |
dc.subject | Travel behaviour modelling | en |
dc.subject | discrete choice models | en |
dc.subject | sustainable transportation | en |
dc.subject | Mobility as a Service (Maa) | en |
dc.subject | Shared mobility | en |
dc.subject | Modelování dopravního chování | cze |
dc.subject | Diskrétní modely volby | cze |
dc.subject | Udržitelná doprava | cze |
dc.subject | Mobilita jako služba (MaaS) | cze |
dc.subject | Sdílená mobilita | cze |
dc.title | Travel behaviour modelling - discrete choice models, and parameters influencing choice of mode of transportation among commuters | en |
dc.type | habilitation thesis | en |
dc.type | habilitační práce | cze |
theses.degree.grantor | České vysoké učení technické. Fakulta dopravní. | |
dc.description.abstract-translated | Tato habilitační práce se zabývá modelováním dopravního chování se zvláštním zaměřením na diskrétní volbu a faktory ovlivňující výběr dopravního módu mezi dojíždějícími. Výzkum poskytuje komplexní přehled teoretických a empirických přístupů k modelování volby, přičemž zdůrazňuje roli socioekonomických, psychologických a environmentálních faktorů při utváření dopravních rozhodnutí. Klíčovým přínosem je integrace diskrétních modelů volby, včetně multinomiálního logitového modelu, vnořeného logitového modelu, logitového jádrového modelu a modelu latentních tříd, k analýze chování dojíždějících a dynamiky výběru dopravních módů.
Studie nabízí rozsáhlou analýzu determinantů dopravního chování, přičemž pokrývá témata jako dodržování rychlostních limitů na dálnicích, adaptace carsharingových služeb v České republice, potenciální změny chování u běžných uživatelů automobilů a akceptace konceptu Mobility as a Service (MaaS). Metodologicky je výzkum založen na kombinaci experimentů se stanovenými preferencemi, testování hypotéz, analýzy hlavních komponent (PCA) a modelování strukturálních rovnic (SEM), což umožňuje hlubší vhled do rozhodovacích procesů dojíždějících.
Závěry ukazují, že psychologické faktory, sociální vlivy a vnímaná užitečnost hrají klíčovou roli v přijetí udržitelných dopravních alternativ. Práce rovněž demonstruje, že techniky modelování volby mohou být cenným nástrojem pro tvůrce dopravní politiky usilující o podporu udržitelného dopravního chování. Výzkum přispívá k vývoji rozhodovacích modelů pro městské plánování dopravy a identifikuje budoucí směry výzkumu, včetně agentních simulací, aplikací strojového učení a experimentů s volbou v prostředí virtuální reality. | cze |