Integrace principů Safety II a odolnosti do systému řízení provozní bezpečnosti
Integrating Safety II and Resilience principles into a safety management system
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Oldřich Štumbauer
Vedoucí práce
Lánský Milan
Oponent práce
Smrž Vladimír
Studijní obor
Provoz a řízení letecké dopravyStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravyObhájeno
2024-11-26Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Disertační práce se zaměřuje na analýzu provozní bezpečnosti v letectví a zkoumá nové přístupy k jejímu hodnocení s využitím konceptů Safety II, Safety III a odolnosti. Cílem práce bylo posoudit jejich aplikovatelnost v prostředí mezinárodního letiště a navrhnout možnosti integrace těchto přístupů do stávajícího systému řízení bezpečnosti (SMS). Motivací pro výzkum bylo zvýšení proaktivního přístupu v oblasti provozní bezpečnosti u komplexních moderních systémů s využitím dostupných dat. Byl proveden audit dostupných dat, který identifikoval klíčové zdroje informací pro hodnocení bezpečnosti. Výsledky ukázaly možnosti rozšíření stávajícího SMS systému o pozitivní data, která mohou přispět k lepšímu pochopení provozní bezpečnosti, ale která nemohou nahradit současný systém hodnocení na základě dat negativních. Práce rovněž analyzovala možnosti využití vlastností odolnosti systému a navrhla model části systému založený na modelu STAMP, na kterém ukazuje provázanost bezpečnostních a odolnostních vazeb a indikátorů. Závěry ukazují, že integrace Safety II a odolnosti do stávajícího systému může zvýšit informační hodnotu získávanou z existujících dat a zlepšit informovanost zainteresovaného personálu a efektivitu vynakládání zdrojů. Výsledky mají potenciál být využity iv dalších oblastech s důrazem na bezpečnost a řízení rizik. The thesis analyzes aviation safety and explore innovative approaches for safety evaluation by incorporating the conccepts of Safety II, Safety III and Resilience. The primary objective of the thesis is to assess the applicability of these frameworks in the context of an international airoport and propose methods for integrating them into the existing airport Safety Management System (SMS). The research was motivated by the need to enhance proactive safety measures in complex, modern aviation systems through the utilization of operational data. A data audit was conducted to identify key sources of information for safety analysis. The results highlight the potential of augmenting the traditional SMS with positive safety data, providing a deeper insight into operational safety. While this approach complements the current reliance on negative event data, it is not intended to replace it. Additionally, the thesis examined the role of system resilience and developed a model based on the STAMP framework. This model emphasizes the interconnectedness of safety and resilience, demonstrating how these elements can be used to enhance system performance and improve safety indicaators. The results suggest that integrating Safety II and resilience into the existing system can not only enrich data interpretation but also improve information awareness of decision makers and optimize resource allocation. Thesis results have broader implications and may be applicable to other industries focused on safety, resilience and risk management.
Kolekce
- Disertační práce - 16000 [100]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Využití modelu STAMP v procesech bezpečnostní kontroly letišť
Autor: Adam Kohoutek; Vedoucí práce: Vokáč Roman; Oponent práce: Štumbauer Oldřich
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2022-01-12)V dnešní době velice komplexních systémů a neustále zvětšujících se nároků na bezpečnost je potřeba, i v těch nejvíce složitých systémech, odhalit možná rizika či ztráty. Tato práce se soustředí na identifikaci možných ... -
Organizační modely a metody bezpečnosti v letectví
Autor: Boyue Liu; Vedoucí práce: Lališ Andrej; Oponent práce: Plos Vladimír
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2022-09-04)Organizational factors in aviation safety are an essential part of safety management. This paper has studied the Safety Method Database and the methods for analyzing organizational safety methods. In order to analyze the ... -
Koncepce řešení bezpečnosti dopravy v Třebíči
Autor: Roman Dostál; Vedoucí práce: Kocourek Josef; Oponent práce: Janča Tomáš
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-06-12)Předmětem diplomové práce "Koncepce řešení bezpečnosti dopravy v Třebíči" je analýza současné organizace dopravy v Třebíči, zohlednění využití dat mobilních operátorů, provedení a analýza bezpečnostní inspekce na základním ...