BROUČEK, M., M. KRÁLÍK, and L. SATRAPA. Modelový výzkum šachtového bezpečnostního přelivu VD Jirkov. In: ZUKAL, M., ed. XXXV. Přehradní dny 2016 - svazek 1. XXXV. Přehradní dny 2016, Ostrava, 2016-06-21/2016-06-23. Praha: ČVUT, Fakulta stavební, Katedra hydrotechniky, 2016. p. 63-71. ISBN 978-80-01-05969-2.
Článek popisuje výsledky fyzikálního modelování hydraulických podmínek na výpustném zařízení vodního díla Jirkov, které je tvořeno hydraulicky vhodně zaobleným vtokovým prvkem přecházejícím ve svislou šachtu. Šachta je zakončena ostrým zalomením do odpadní chodby, do které jsou zaústěny odpady od dvou spodních výpustí. Šachtový přeliv na vodním díle Jirkov je vybaven řadou atypických prvků počínaje podtlakovou přelivnou plochou v nálevce s nezvykle tvarovanými usměrňovacími žebry, přes zmíněné ostré zalomení do odpadní chodby, které je dále zúžené oproti profilu šachty, po závěrečnou divergentní část odpadní chodby vybavenou příčnými prahy na dně a trámy zasahujícími do průtočného profilu. Poslední část chodby byla přidána při rozšíření vzdušní části hráze v 80. letech. Získané výsledky vedou jednak k zásadním změnám v konsumpční křivce dosud uvažované pro přeliv, dále k návrhu konkrétních doporučení pro úpravy na vodním díle a konečně k povzbuzení otázek na oblast našich znalostí a možnosti fyzikálního modelování proudění na šachtových přelivech při hydraulicky složitém uspořádání.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
ČVUT, Fakulta stavební, Katedra hydrotechniky
dc.relation.ispartof
XXXV. Přehradní dny 2016 - svazek 1
dc.subject
shaft spillway
eng
dc.subject
flow aeration
eng
dc.subject
physical modelling
eng
dc.subject
energy dissipation
eng
dc.subject
shaft capacity
eng
dc.subject
flow stability
eng
dc.title
Modelový výzkum šachtového bezpečnostního přelivu VD Jirkov
cze
dc.title.alternative
Hydraulic Research of Shaft Safety Spillway of Jirkov Dam
eng
dc.type
stať ve sborníku
cze
dc.type
conference paper
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Ministry of Interior/VG/VG20102014056/CZ/Reliability Improvement of Control Structures Installed on Hydraulic Structures for Sustaining Crisis Situation Caused by Natural Disasters and Accidental Operation/
dc.rights.access
restrictedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.relation.conference
XXXV. Přehradní dny 2016
dc.description.abstract-translated
The paper presents results of physical modelling of hydraulic conditions on outlet structure of Jirkov dam. The outlet structure consists of hydraulically smooth shaped inlet part followed by vertical shaft. The shaft ends with sharp bend into outlet tunnel, which also serves for two bottom outlets. The shaft spillway of Jirkov dam includes several atypical elements such as negative pressure shaped inlet part; rather unique pro-vortex vanes; sharp bend, lowered part of outlet tunnel just after the bend and divergent final part of the outlet tunnel that also contains buffer blocks and beams. The divergent part of the outlet tunnel was added during major reconstruction of the dam in 1980s. The results of the research lead to major changes in assumed capacity curve, design recommendations and they raise questions regarding our understanding and limits of physical modelling on shaft spillways with complicated hydraulic conditions.