Předložená habilitační práce shrnuje výsledky teoretického i experimentálního výzkumu zabývajícího se možnostmi použití víceprvkových teplotních sond pro měření rychlosti proudění a teploty plynů při vysokých rychlostech, kdy již nelze zanedbat vliv jejich stlačitelnosti. Hlavní myšlenka spočívá v současném použití dvou teplotních sond s různými restitučními faktory (angl. recovery factors) v jednom místě proudového pole. Jak je ukázáno dále v práci, díky těmto různým restitučním faktorům je možno eliminovat neznalost statické teploty v místě měření a přímo vyhodnotit rychlost proudového pole v daném místě či přímo Machovo číslo. Hlavní výhodou je potom fakt, že ve vztahu pro určení rychlosti vystupují restituční faktory jednotlivých sond pouze v jejich rozdílu a nikoli samostatně v jejich absolutní hodnotě. Díky tomu je eliminována jejich závislost na Reynoldsově či Machově čísle.
V práci je popsán teoretický základ použití těchto sond, návrh dvouprvkové teplotní sondy pro tzv. DRTA metodu měření (angl.: Double-probe Recovery Temperature Anemometry), konstrukce speciální vysokorychlostní trati na Strojní fakultě ČVUT v Praze a výsledky provedených experimentů, které předpokládané možnosti využití sond potvrzují.
V práci je kromě vlastního výzkumu v této oblasti uvedeno i zapojení studentů Strojní fakulty ČVUT v Praze, návaznost na jejich závěrečné či ročníkové práce i související publikační činnost.
cze
dc.language.iso
čeština
cze
dc.publisher
ČVUT. Fakulta strojní. Ústav mechaniky tekutin a termodynamiky.
cze
dc.subject
restituční teplota
cze
dc.subject
měření rychlosti stlačitelné tekutiny
cze
dc.subject
restituční faktor
cze
dc.subject
vysokorychlostní teplotní sonda
cze
dc.subject
recovery temperature anemometry
cze
dc.subject
velocity measurement
cze
dc.subject
recovery factor
cze
dc.subject
compressible fluid flow
cze
dc.title
Vývoj víceprvkových teplotních sond pro měření rychlosti proudu stlačitelné tekutiny
cze
dc.title.alternative
The development of multi-element temperature probes for compressible fluid flow velocity measurement
dc.type
habilitation thesis
en
dc.type
habilitační práce
theses.degree.grantor
České vysoké učení technické v Praze. Fakulta strojní.
dc.description.abstract-translated
The presented habilitation thesis summarizes the results of theoretical and experimental research dealing with the possibilities of using multi-element temperature probes for the measurement of flow velocity and temperature of gases at high velocities, where the influence of their compressibility cannot be neglected. The main idea is the simultaneous use of two temperature probes with different recovery factors at one location in the flow field. As shown later in the paper, these different restitution factors make it possible to eliminate the unknown static temperature at the measurement location and directly evaluate the flow field velocity at that location or directly the Mach number. The main advantage is then the fact that in the relation for the determination of the velocity, the recovery factors of the individual probes come out only in their difference and not separately in their absolute value. This eliminates their dependence on the Reynolds or Mach number.
The theoretical background of the use of these probes, the design of a double-element temperature probe for the so-called DRTA method of measurement (Double-probe Recovery Temperature Anemometry), the construction of a special high-speed track at the Faculty of Mechanical Engineering of the Czech Technical University in Prague and the results of the experiments carried out, which confirm the assumed possibilities of using the probes, are described in the paper.
In addition to the own research in this field, the involvement of students of the Faculty of Mechanical Engineering, Czech Technical University in Prague, the follow-up to their final or semester theses and related publication activities are also presented.