Habilitační práce pojednává o bodovém odporovém svařování vysokopevných manganborových ocelí s povlakem AlSi. Práce podrobně popisuje v teoretické části základní teorii odporového svařování, tepelnou rovnováhu a metalurgický proces vzniku svarového spoje a popis hlavních parametrů svařování. Dále je zde uveden přehled materiálů používaných v automobilovém průmyslu, včetně přehledu jejich povrchových úprav a svařitelnosti. V praktické části je na třech experimentech popsán vliv parametrů ohřevu před tváření operací na svařitelnost. Následuje popis problematiky svařování, popis způsobů řízení svařovacího procesu, včetně optimalizace hlavních svařovacích parametrů a určení vlivu svařovacích parametrů na kvalitu svarového spoje. Veškeré svarové spoje byly vytvořeny v Laboratoři odporového svařování na ČVUT v Praze na zařízení DALEX PMS 11-4 a ELMATECH MIDIspot. Vyhodnocení bylo provedeno různými způsoby, od metalografického hodnocení mikrostruktury, přes chemickou analýzu povlaku (SEM, EDX, EDS, EBSD analýzy, rentgenová diftakce), nanoindentaci, mechanizovanou střihovou zkoušku, ultrazvukovou zkoušku až po hodnocení naměřených svařovacích parametrů (monitorování svařovacího procesu). Práce prokazuje vztah mezi parametry ohřevu před tvářecí operací, fázovým složením povlaku AlSi (potažmo jeho mechanickými vlastnostmi) a svařitelností vysokopevné oceli 22MnB5.
cze
dc.language
čeština
dc.title
Svařování vysokopevných manganborových ocelí elektrickým odporem a vliv povrchových úprav na jejich svařitelnost
cze
dc.title.alternative
Welding of high strength mangan-boron steels by electrical resistence and the influence of surface treatments on their weldability
cze
dc.type
habilitační práce
dc.type
habilitation thesis
theses.degree.grantor
České vysoké učení technické v Praze. Fakulta strojní.
dc.description.abstract-translated
The habilitation thesis deals with resistance spot welding of high strength manganese boron
steels with AlSi coating. The work describes in detail in the theoretical part the basic theory of
resistance welding, thermal balance and the metallurgical process of the weld joint formation and
the description of the main welding parameters. Furthermore, there is an overview of materials used
in the automotive industry, including an overview of their finishes, and weldability. In the practical
part the influence of parameters of heating before hot forming on weldability is described on three
experiments. The following is a description of the welding problem, a description of the welding
process control methods, including optimization of the main welding parameters and determination
of the influence of the welding parameters on the weld joint quality. All welded joints were created
in the Resistance Welding Laboratory at CTU in Prague on DALEX PMS 11-4 and ELMATECH MIDIspot
welding power sources. The evaluation was carried out in various ways, ranging from metallographic
evaluation of the microstructure, through chemical analysis of the coating (SEM, EDX, EDS, EBSD
analysis, X-ray diffraction), nanoindentation, mechanized shear test, ultrasonic testing to evaluation
of measured welding parameters (welding process monitoring). The theses proves the relationship
between the parameters of heating before hot forming, the phase composition of the AlSi coating (or
its mechanical properties) and the weldability of 22MnB5 high-strength steel.