ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Measurement
  • Master Theses - 13138
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Measurement
  • Master Theses - 13138
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programové vybavení modulu pro řízení funkcí inteligentního vozu

Firmware for Control Module of an Intelligent Vehicle

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Jaroslav Beran
Supervisor
Novák Jiří
Opponent
Neruda Vít
Field of study
Počítačové inženýrství
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra měření



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá návrhem a implementací firmware řídícího modulu pro účely ovládání vybraných funkcí inteligentního vozu. Úvodní část nastiňuje principy automobilové sítě CAN a následně se věnuje analýze funkcí vozu pro ovládání klimatizace, omezovače rychlosti, adaptivního tempomatu a infotainmentu. Na základě analýzy jsou stanoveny požadavky na řešení, a je přistoupeno k návrhové části. Tato se zabývá výběrem komponent, ze kterých je složen řídící modul. Poté co je pro řešení vybrán vývojový kit Terasic DE0-Nano-SoC, řadič CTU CAN FD IP Core a nezávislé moduly CAN FD Gateway, je navržena celková struktura systému, poté komunikační protokol s nadřazeným systémem umělé inteligence a dále metody řízení modulů CAN Gateway. V následují části je navržen řídící software s ohledem na rozšiřitelnost systému do budoucna. Pak je na vývojovém kitu zprovozněn OS Linux, do FPGA na kitu je začleněn řadič CTU CAN FD, do OS Linux ovladač tohoto řadiče, a nakonec je do systému zakomponován řídící software, který byl naimplementován v jazyce C++. Výsledný prototyp byl integrován do vozu Škoda Kodiaq, kde bylo úspěšně provedeno několik testovacích jízd.
 
This work deals with the design and implementation of the control module firmware for the purpose of controlling selected functions of an intelligent vehicle. The introductory part outlines the principles of automotive CAN network and then deals with the analysis of the car functions for controlling the air conditioning, speed limiter, adaptive cruise control and infotainment. Based on the analysis, the requirements for the solution are determined, and the design part is approached. The design part deals with the selection of components that constitute the control module. After the Terasic DE0-Nano-SoC development kit, the CAN FD IP Core CTU controller and the independent CAN FD Gateway modules are selected for the solution, the overall system structure is designed. Then the communication protocol towards the superior artificial intelligence system is designed, as well as the algorithms for control of CAN Gateway modules. In the following section, the control software is designed with respect to extensibility of the system in the future. Then, the Linux OS is deployed on the development kit, the CTU CAN FD controller is integrated into its FPGA, the driver of this controller is integrated into the OS, and finally the control software, which is implemented in C++, is integrated too. The resulting prototype was integrated into a Škoda Kodiaq vehicle and several test drives were performed with success.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/89957
View/Open
PLNY_TEXT (4.934Mb)
POSUDEK (650.1Kb)
POSUDEK (258.8Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 13138 [331]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV