ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
  • Bakalářské práce - 12120
  • View Item
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
  • Bakalářské práce - 12120
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jízda vozidla s hydrodynamickým měničem

Torque converter vehicle drive

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Tomáš Pánek
Supervisor
Kaněra Jaroslav
Opponent
Miláček Ondřej
Field of study
bez oboru
Study program
Teoretický základ strojního inženýrství
Institutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá historií a funkcí hydrodynamického měniče a jeho vlivem na trakční charakteristiku vozidla. Popsány jsou jednotlivé prvky hydrodynamického měniče, rozdíly oproti hydrodynamické spojce a možnost násobení vstupního točivého momentu pomocí reaktoru. Pro sestrojení trakční charakteristiky byla využita data z měření na válcové zkušebně. Měřen byl autobus Iveco Crossway. Pohonné ústrojí tohoto vozu se skládá z přeplňovaného vznětového motoru Cursor 9 spojeného se šestistupňovou samočinnou převodovkou ZF 6AP 1700B (Ecolife). Následně je diskutován vliv přemosťovací spojky na průběh tažné síly.
 
This bachelor’s thesis looks into history and functionality of hydrodynamic torque converter and its influence on vehicle’s tractive effort characteristics. Parts of a torque converter are described, such as the difference between torque converter and fluid coupling and torque multiplication capability with the use of a reactor wheel. To design a tractive effort characteristics, data measured on a chassis dynamometer were used. Measurement was performed on Iveco Crossway bus. This vehicle’s powertrain consists of Cursor 9 turbocharged diesel engine paired to a six speed automatic transmission ZF 6AP 1700B (Ecolife). Lock-up clutch influence on tractive force curve is then discussed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/89770
View/Open
PLNY_TEXT (1.754Mb)
PRILOHA (373.1Kb)
POSUDEK (622.0Kb)
POSUDEK (1.914Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 12120 [210]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV