Navádění letadla s poruchou motoru na nouzové přístání
Emergency landing guidance for an aerial vehicle with a motor malfunction
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Sláma Jakub
Vedoucí práce
Faigl Jan
Oponent práce
Pačes Pavel
Studijní obor
Systémy a řízeníStudijní program
Kybernetika a robotikaInstituce přidělující hodnost
katedra řídicí technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Celková ztráta tahu u letadel je velmi nebezpečná situace, která vyžaduje zvolit vhodnou dosažitelnou přistávací plochu a provést nouzové přistání bez motoru. Čas na zvolení místa přistání je omezený aktuální výškou letadla, a pokud je zvolena nevhodná plocha pro přistání a nebo pokud není zvolena včas, může to vést k fatálním následkům. V práci proto navrhujeme novou metodu průběžného plánování bezpečných přistávacích trajektorií, která je schopná zvolit nejvhodnější místo pro přistání spolu s příslušnou trajektorií samotného přistání. Všechna dosažitelná místa přistání se průběžně vyhodnocují po celou dobu letu, a tedy i před tím, než dojde ke ztrátě tahu. V takovém případě je nejvhodnější místo přistání a příslušná trajektorie pro klouzavé nouzové přistání pilotovi nabídnuta téměř okamžitě. Proveditelnost nalezeného nouzového přistání je zaručena použitím odvozeného modelu plachtícího letounu založeného na letadle Cessna 172. The total loss of thrust on a fixed-wing aircraft is very dangerous situation for the pilots. It forces them to choose a suitable landing site which is reachable and to perform emergency landing. The time for selecting the landing site is limited by the aircraft actual altitude and if an incorrect decision is made or if the correct decision is not made fast enough, it may have fatal consequences. Therefore, we propose a novel algorithm to select the best landing site and the corresponding most suitable gliding trajectory. The proposed algorithm is based on asymptotically optimal variant of the Rapidly-exploring Random Tree (RRT*) approach that is modified such that all the reachable landing sites are evaluated simultaneously during the whole flight, even before any loss of thrust is detected. If the total loss of thrust occurs, the best landing site and a feasible gliding trajectory towards it is proposed to the pilots almost instantly. The feasibility of the found solution is ensured by the use of the deduced model of a gliding aircraft based on Cessna 172.
Kolekce
- Bakalářské práce - 13135 [476]