ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Bachelor Theses - 13135
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Bachelor Theses - 13135
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navádění letadla s poruchou motoru na nouzové přístání

Emergency landing guidance for an aerial vehicle with a motor malfunction

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Sláma Jakub
Supervisor
Faigl Jan
Opponent
Pačes Pavel
Field of study
Systémy a řízení
Study program
Kybernetika a robotika
Institutions assigning rank
katedra řídicí techniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Celková ztráta tahu u letadel je velmi nebezpečná situace, která vyžaduje zvolit vhodnou dosažitelnou přistávací plochu a provést nouzové přistání bez motoru. Čas na zvolení místa přistání je omezený aktuální výškou letadla, a pokud je zvolena nevhodná plocha pro přistání a nebo pokud není zvolena včas, může to vést k fatálním následkům. V práci proto navrhujeme novou metodu průběžného plánování bezpečných přistávacích trajektorií, která je schopná zvolit nejvhodnější místo pro přistání spolu s příslušnou trajektorií samotného přistání. Všechna dosažitelná místa přistání se průběžně vyhodnocují po celou dobu letu, a tedy i před tím, než dojde ke ztrátě tahu. V takovém případě je nejvhodnější místo přistání a příslušná trajektorie pro klouzavé nouzové přistání pilotovi nabídnuta téměř okamžitě. Proveditelnost nalezeného nouzového přistání je zaručena použitím odvozeného modelu plachtícího letounu založeného na letadle Cessna 172.
 
The total loss of thrust on a fixed-wing aircraft is very dangerous situation for the pilots. It forces them to choose a suitable landing site which is reachable and to perform emergency landing. The time for selecting the landing site is limited by the aircraft actual altitude and if an incorrect decision is made or if the correct decision is not made fast enough, it may have fatal consequences. Therefore, we propose a novel algorithm to select the best landing site and the corresponding most suitable gliding trajectory. The proposed algorithm is based on asymptotically optimal variant of the Rapidly-exploring Random Tree (RRT*) approach that is modified such that all the reachable landing sites are evaluated simultaneously during the whole flight, even before any loss of thrust is detected. If the total loss of thrust occurs, the best landing site and a feasible gliding trajectory towards it is proposed to the pilots almost instantly. The feasibility of the found solution is ensured by the use of the deduced model of a gliding aircraft based on Cessna 172.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/76755
View/Open
PLNY_TEXT (10.03Mb)
POSUDEK (98.21Kb)
POSUDEK (752.6Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13135 [495]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV