Systémové řešení napájení trakčních vozidel
System Solution of Power Supply of Rolling Stock
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Hrdlovics Vojtěch
Supervisor
Tlustý Josef
Opponent
Burda Michal
Field of study
ElektroenergetikaStudy program
Elektrotechnika, energetika a managementInstitutions assigning rank
katedra elektroenergetikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá návrhem systémového řešení napájení elektrické jednotky pro příměstskou a regionální dopravu. V úvodu je uvedeno základní rozdělení železničního systému a krátce je rovněž nastíněna legislativní struktura v drážní oblasti. Následně práce zmiňuje konkrétní normativní požadavky, týkající se jednotlivých železničních subsystémů - od oblasti napájení, přes zabezpečovací systémy, až po samotná drážní vozidla. V druhé části práce je pak prezentován návrh napájení dvousystémové elektrické jednotky. Nejprve jsou shrnuty uvažované technické parametry a také naznačena prostorová dispozice vozidla. Další část textu je poté věnována samotnému návrhu komponent střídavé a stejnosměrné části vysokonapěťového rozvodu. Oddíl obsahuje schéma zapojení silové části a základní dimenzování jednotlivých komponent. Uveden je vždy i příklad výběru konkrétních součástek. Na závěr práce je pak stručně zmíněna i problematika vedení zpětného proudu a uzemňování, která je se systémem napájení vozidel těsně provázána. The master´s thesis deals with the design of the power supply of an electric multiple unit for suburban and regional transport. The first part of the thesis describes the basic division of the railway system and briefly outlines the legislative structure in the railway area. The following part focuses on a description of the specific normative requirements concerning the individual railway subsystems - from the power supply system, through the railway signaling equipment to the rolling stock itself. The aim of the second part is to present the design and the basic dimensioning of the high-voltage components of the electric multiple unit. At the beginning of this section, the technical parameters and the space layout of the selected rolling stock are summarized. The following part is dedicated to the design of the individual components of the AC and DC high voltage roof equipment. At the same time an example of a possible real product is presented for each component. In the conclusion of the thesis there is also a brief mention about the return current issue and the grounding concept, which are tightly connected with the power supply system of a rolling stock.
Collections
- Diplomové práce - 13115 [389]