Analýza promluv dětí s vývojovou dysfázií
Typ dokumentu
disertační práceAutor
Ovčáří, Martina
Vedoucí práce
Čmejla, Roman
Studijní obor
Teoretická elektrotechnikaStudijní program
Elektrotechnika a informatikaInstituce přidělující hodnost
České vysoké učení technické v Praze. Fakulta elektrotechnická. Katedra teorie obvodůMetadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce se zabývá akustickou parametrizací promluv pacientů s vývojovou dysfázií a
jejich objektivním automatickým hodnocením. Vývojová dysfázie je v současné době jednou
z nejrozšířenějších poruch u dětí. Diagnostika však probíhá převážně na základě několika
odborných subjektivních hodnocení, doplněných o výsledky z dalších vyšetření. Cílem této práce
bylo navrhnout objektivní metodu, která by na základě dětské promluvy napomohla rozlišit
zdravé děti od pacientů s vývojovou dysfázií a případně určit míru závažnosti poruchy řeči.
Pro účely této práce byla vytvořena databáze promluv pacientů s vývojovou dysfázií. Ve
spolupráci s Foniatrickou klinikou 1. LF UK a VFN v Praze byl navržen seznam logopedických
jevů vhodných pro diagnostiku vývojové dysfázie a definována metodika pořizování promluv do
databáze. Kompletní databáze, nahraná autorem této práce, obsahuje 271 promluvy od dysfatiků
ve věku 4-12 let. Databáze byla doplněna o 100 referenčních promluv zdravých dětí stejného
věkového rozsahu, pořízených stejnou metodikou jako databáze pacientů s vývojovou dysfázií.
V rámci tohoto výzkumu byly navrženy tři subjektivní poslechové testy. První byl
zaměřen na hodnocení logopedického věku mluvčího u zdravých dětí. Sloužil také k ověření
schopností hodnotitelů subjektivních poslechových testů, jenž byli nejen z řad odborníků, ale i
dobrovolníků mimo obor. Druhý poslechový test byl pouze experimentem pro výběr metody
hodnocení závažnosti vývojové dysfázie. Poslední test byl připraven pro ohodnocení všech
promluv v databázi. Na stupnici 0-3 hodnotili 4 specialisté a 3 laici závažnost vývojové dysfázie
na základě vyslechnuté promluvy a znalosti biologického věku mluvčího. Tím byla získána
kategorie míry závažnosti (žádná, mírná, závažná porucha) pro každého mluvčího v databázi.
Parametrizace všech promluv v databázi byla prováděna pomocí akustických analýz
hlasu a řeči. Při analýze vokálů, sibilant, izolovaných slov, dětské říkanky a spontánního popisu
bylo zavedeno celkem 520 různých akustických parametrů. Z nich bylo vybráno 11 parametrů,
které byly vhodné pro minimálně jednu ze dvou navržených metod objektivního hodnocení. U
jednotlivých kategorií závažnosti bylo sledováno zasažení jednotlivých řečových subsystémů:
artikulace, prosodie, slovní zásoba. Bylo prokázáno, že téměř všichni dysfatičtí pacienti mají
problém s artikulací. 41% pacientů s mírnou poruchou vykazovalo i nedostatky v prosodii. 87%
pacientů se závažnou poruchou vývojové dysfázie mělo problém ve všech 3 subsystémech.
Návrh objektivních metod byl omezen na děti ve věku 5-7 let, s dostatečným počtem
promluv ve všech kategoriích. Byly navrženy 3 experimenty odlišující se dle vstupních dat
(parametry říkanky, parametry spontánního popisu a jejich kombinace). Úspěšnosti u 77,5%
případů vůči výsledkům subjektivního poslechového testu dosahoval jednoduchý rozhodovací
strom J48 klasifikující na základě 2 parametrů říkanky: míry nesrozumitelnosti celé promluvy a
počtu správně vyslovených slov. Pro ověření správnosti klasifikátoru byla navržena kontrolní
kategorizační metoda založena na kvantilovém rozdělení hodnot parametrů. U vybraných
parametrů byla na základě kvantilových mezí stanovena norma pro zdravé děti a rozsahy pro obě
závažnosti vývojové dysfázie. Výsledky potvrdily opět největší úspěšnost (73,9%) u parametrů
říkanky: míry nesrozumitelnosti celé promluvy, počtu správně vyslovených slov, rychlosti
artikulace a průměrné délky pauzy v projevu. To potvrdilo správnost volby daných parametrů.
Obě objektivní metody dosahují srovnatelné úspěšnosti jako specialisté při subjektivních testech.
Na základě poznatků získaných při tomto výzkumu bylo navrženo použít parametrizaci
říkanky pro automatickou diagnostiku vývojové dysfázie u dětí. Součástí této práce bylo i
schéma klasifikátoru vhodného pro diagnostiku vývojové dysfázie z dětských promluv
Kolekce
- Disertační práce - 13000 [721]
K tomuto záznamu jsou přiřazeny následující licenční soubory: