Analýza rozdílů EEG signálu nadaných a průměrně nadaných adolescentů
Differences in EEG Signal between Gifted and Average Adolescents
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Bukovský Petr
Supervisor
Štěpánová Karla
Opponent
Sieger Tomáš
Field of study
RobotikaStudy program
Kybernetika a robotikaInstitutions assigning rank
katedra kybernetikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářská práce si klade za cíl určit rozdíly v zapojení různých částí mozku u nadaných adolescentů oproti průměrně nadaným v průběhu řešení úlohy mentální rotace. Vybraným jedincům bylo během řešení úlohy snímáno EEG, z jehož výsledků se bude pro porovnání vycházet.
V první části práce proběhlo předzpracování EEG a výpočet příznaků. Pro porovnání rozdílů v zapojení různých částí mozku byla provedena selekce příznaků, různé metody klasifikace a vizualizace dat.
Kvůli špatnému EEG záznamu byly z experimentu vyřazeny některé subjekty. Selekce a klasifikace prokázaly rozdíly zejména v zapojení mediální oblasti mozku. To potvrdila i vizualizace, která navíc prokázala zvýšenou aktivitu v temporálních lalocích u nadaných adolescentů.
Nadaní při řešení úloh logického charakteru zapojují části mozku, kde se nacházejí asociační centra. Na základě výsledků může být nadaným a průměrně nadaným adolescentům přizpůsobena výuka podle dovedností. The purpose of this bachelor thesis is to determine differences in the brain activity of gifted and average adolescents during the mental rotation task. The experiment is based on EEG results, which were measured during this task.
After signal preprocessing frequency and statistical features were calculated. To compare the brain activity was performed selection, classification and visualization of EEG results.
Some subjects were excluded because of bad EEG signals. Selection and classification proved different brain activity especially on electrodes Fz and Cz. This results was confirmed by visualization, which also showed increased activity of gifted adolescents in the temporal lobe.
Collections
- Bakalářské práce - 13133 [787]