Copilot pro vizuální blokový programovací jazyk Scratch
Copilot for visual block-based programming language Scratch
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Ondřej Foltýn
Vedoucí práce
Brém Ondřej
Oponent práce
Lupták Radovan
Studijní obor
Softwarové inženýrství 2021Studijní program
InformatikaInstituce přidělující hodnost
katedra softwarového inženýrstvíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Práce se zabývá návrhem a realizací prototypu asistenta (copilota) využívajícího velký jazykový model (LLM) pro podporu výuky programování v prostředí Scratch na druhém stupni základní školy. Asistent je implementován jako chatbot integrovaný do prostředí Scratch. Poskytuje žákům zpětnou vazbu, návrhy na zlepšení kódu a doporučení dalších kroků v procesu učení. Výzkumná část zahrnuje rešerši existujících řešení a relevantních studií, analýzu technik prompt engineeringu a diskuzi nad problematikou efektivního předání Scratch projektů jazykovým modelům. Na základě zjištění jsou formulovány klíčové požadavky uživatelů na navrhovaný systém. V rámci implementace je navrženo algoritmické předzpracování Scratch projektů do podoby pseudokódu, který je dále předáván velkému jazykovému modelu k analýze. Práce prezentuje funkční prototyp a popisuje použité strategie pro práci s modely. Součástí práce jsou dvě iterace testování s cílovou skupinou uživatelů, jejichž zpětná vazba vede k dílčím úpravám systému. Závěr práce shrnuje dosažené výsledky a formuluje doporučení pro další vývoj a směřování výzkumu v oblasti podpory výuky programování pomocí generativní umělé inteligence. The thesis focuses on the design and implementation of a prototype assistant (copilot) utilizing a large language model (LLM) to support programming education within the Scratch environment at the upper primary school level. The assistant is implemented as a chatbot integrated into the Scratch platform. It provides students with feedback, suggestions for code improvement, and recommendations for subsequent steps in the learning process. The research section includes a review of existing solutions and relevant studies, an analysis of prompt engineering techniques, and a discussion on the challenges associated with effectively transferring Scratch projects to language models. Based on these findings, key user requirements for the proposed system are formulated. As part of the implementation, an algorithmic preprocessing of Scratch projects into pseudocode is proposed, which is then fed into the large language model for analysis. The thesis presents a functional prototype and describes the strategies used for working with the models. The thesis also includes two iterations of testing with the target user group, whose feedback leads to incremental adjustments to the system. The conclusion summarizes the achieved results and provides recommendations for further development and future research directions in the area of programming education support through generative artificial intelligence.
Kolekce
- Bakalářské práce - 18102 [1873]