Plánování a řízení s ohledem na model baterie pro vysokorychlostní agilní let UAV
Battery Model-aware Planning and Control for High-speed Agile UAV Flight
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Matěj Mihulka
Vedoucí práce
Gupta Parakh Manoj
Oponent práce
Chudoba Jan
Studijní program
Kybernetika a robotikaInstituce přidělující hodnost
katedra kybernetikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce představuje novou metodu integrace modelů baterie a pohonného systému do nejmodernějšího nelineárního prediktivního řízení (NMPC) s cílem zlepšit sledování trajektorie kvadrokoptéry při vysokorychlostním a agilním letu. Navrhovaný přístup zohledňuje dynamické změny maximálního tahu bezpilotního létajícího prostředku (UAV), které vznikají v důsledku vybíjení baterie, začleněním stavově závislého modelu baterie a modelu pohonného systému přímo do řídicí smyčky. Baterie je reprezentována modelem ekvivalentního IR obvodu, což umožňuje online odhad stavu nabití, napětí a vnitřního odporu. Tyto odhady jsou dále použity k omezení maximálního dostupného tahu v každém časovém kroku, čímž se zvyšuje přesnost NMPC. Algoritmus přeplánování trajektorie je navržen tak, aby v reálném čase reagoval na měnící se tahová omezení. Přesnost modelu byla ověřena v reálném letu, zatímco funkčnost přeplánovacího algoritmu byla testována v simulovaném prostředí, kde bylo prokázáno výrazné snížení chyby sledování trajektorie ve srovnání se současným nejmodernějším přístupem. This thesis presents a novel method for integrating battery and propulsion system models into the Nonlinear Model Predictive Control (NMPC) framework to enhance the trajectory tracking performance of quadrotors during high-speed and agile flight. The proposed approach accounts for dynamic variations in the maximum available thrust of the Unmanned Aerial Vehicle (UAV), caused by battery discharge, by embedding a battery model and a motorpropeller model directly into the control pipeline. The battery is represented using an equivalent IR circuit model, allowing real-time estimation of the state of charge, voltage, and internal resistance. These estimates are used to impose time-varying thrust constraints within the NMPC, increasing model fidelity. A trajectory replanning algorithm is implemented to adapt the pre-planned trajectory online based on evolving thrust limits. The accuracy of the proposed model is verified in real-world flight experiments, while the effectiveness of the replanning algorithm is evaluated in simulation, showing significant improvements in trajectory tracking compared to the state-of-the-art NMPC.
Kolekce
- Bakalářské práce - 13133 [851]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Posouzení finančního zdraví vybraných stavebních společností pomocí bankrotních modelů
Autor: Roman Koc; Vedoucí práce: Frková Jana; Oponent práce: Brodilová Hana
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-06-22)Diplomová práce je zaměřena na téma finanční situace vybraných stavebních společností. První kapitola je věnována teorii, co to bankrotní modely jsou a jaké vstupní informace jsou nutné pro dosazení do bankrotních modelů ... -
Porovnání výstižnosti modelů konstrukce z hlediska torzního namáhání
Autor: Mareš Jakub; Vedoucí práce: Foglar Marek; Oponent práce: Zíka Petr
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-01-08)Diplomová práce se zaměřuje na chování půdorysně zakřivených mostů, které jsou namáhány kroucením. V první části diplomové práce jsou shrnuty informace o analyzovaných reálných konstrukcích, obecném kroucení a obecné ... -
Pokročilý adaptivní tempomat s využitím protokolů ADASIS Horizon 2020
Autor: Štěrba Jan; Vedoucí práce: Rozhdestvenskiy Dmitry; Oponent práce: Švandrlík Michal
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-11-30)Předmětem práce je analýza současné nabídky na trhu ADAS systémů a představení nového protokolu ADASIS v2, včetně jeho specifikací a možných implementací. Cílem práce je s využitím získaných poznatků navrhnout nový systém ...