Přizpůsobitelný elektrický model lithium-iontové baterie
Customizable electric lithium-ion battery pack model
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Pavel Sobotka
Vedoucí práce
Knap Václav
Oponent práce
Jandura Pavel
Studijní obor
Technologické systémyStudijní program
Elektrotechnika, energetika a managementInstituce přidělující hodnost
katedra elektrotechnologiePráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá návrhem univerzálního diskrétního matematického modelu bateriového packu včetně battery management systému (BMS), který může mimo jiné sloužit k simulacím při optimalizacích designu různých bateriových úložišť. V rešeršní části jsou popsány vlastnosti lithium-iontových článků, jejich různá zapojení do packů a klíčová role BMS při správě bateriových systémů. Na základě elektrického modelu se dvěma RC členy je vytvořen diskrétní matematický model, který umožňuje simulaci libovolného počtu článků zapojených sériově i paralelně. Každý článek je modelován samostatně, což zajišťuje vysokou flexibilitu modelu. Matematický model je ještě doplněn o model BMS včetně balanceru. Model byl dále rozšířen o možnost simulace více bateriových packů zapojených paralelně. Validace probíhala na několika konfiguracích (4s3p, 4s1p, 2s2p a 2p2s), přičemž dosažené hodnoty střední kvadratické chyby potvrzují přesnost modelu. V přepočtu na sériově zapojený článek nebo skupinu článků odpovídají chybám simulací jednotlivých článků, což lze považovat za příznivý výsledek. V závěru práce jsou prezentovány Monte Carlo simulace, které analyzují vliv rozložení kapacity, vnitřního odporu R a Coulombické efektivity na konfigurace 4s4p a 4p4s, včetně posouzení dopadu poruchy kapacity nebo R jediného článku na jednotlivá zapojení. This thesis focuses on the design of a universal discrete mathematical model of a battery pack, including a battery management system (BMS), which can be used for simulations to optimize the design of various battery storage systems. The research section describes the characteristics of lithium-ion cells, different battery pack configurations, and the key role of BMS in managing battery systems. Based on an electrical model with two RC elements, a discrete mathematical model is developed that allows the simulation of any number of cells connected in series and parallel. Each cell is modeled individually, ensuring high flexibility. The mathematical model is further enhanced with a BMS model, including a balancer. Additionally, the model has been extended to allow the simulation of multiple battery packs connected in parallel. Validation was conducted on several configurations (4s3p, 4s1p, 2s2p, and 2p2s), with the obtained root mean square error values confirming the accuracy of the model. When recalculated to a single series-connected cell or group of cells, the errors correspond to individual cell simulations, which can be considered a favorable result. Finally, Monte Carlo simulations are presented, analyzing the impact of capacity distribution, internal resistance R, and Coulombic efficiency on the 4s4p and 4p4s configurations, including an assessment of the effects of capacity or R failure in a single cell on the entire connection.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komplexní návrh dynamického testování baterií podle předpisu EHK 100
Autor: Ondřej Malík; Vedoucí práce: Štěch Vojtěch; Oponent práce: Sedláček Lukáš
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2020-06-11)Tato diplomová práce se zaměřuje na bateriové systémy elektrických vozidel a především na testování jejich bezpečnost. Nejprve stručně popisuje elektromobilitu jako celek se zaměřením na jednotlivé typy elektrických vozidel. ... -
Základní technologie baterií a jejich ekonomické zhodnocení
Autor: Matouš Vojtěch; Vedoucí práce: Hrzina Pavel; Oponent práce: Lachmanová Michaela
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-05-22)Cílem této práce je sestrojit vhodné ekonomické ukazatele, které jednoduše popisují vlastnosti vybraných bateriových technologií. Dalším cílem je porovnat tyto ukazatele v různých časových obdobích a~pokusit se predikovat ... -
Druhotné využití vyřazených baterií z elektromobilů
Autor: Lukáš Janota; Vedoucí práce: Králík Tomáš; Oponent práce: Mareček Petr
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2020-01-29)Tato diplomová práce se zabývá problematikou vyřazených bateriových článků z dynamicky rozvijícího se sektoru elektromobility. Cílem práce bylo zjištění a zhodnocení vhodných oblastí aplikací těchto baterií v návaznosti ...