Sedání podloží násypového tělesa vyztuženého svislými prvky
Settlement of the embankment subsoil improved by vertical elements
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Martin Klančík
Vedoucí práce
Pruška Jan
Oponent práce
Kormaník Boris
Studijní obor
Konstrukce a dopravní stavbyStudijní program
Stavební inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
katedra geotechnikyObhájeno
2024-02-13Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Problematika zlepšování vlastností podloží násypových těles dopravních staveb v dnešní době představuje zcela aktuální téma. S narůstající dopravou a jejími požadavky na směrové a výškové vedení je nutné stále častěji navrhovat zemní tělesa i v geologických poměrech, které jsou v přirozeném stavu pro takové stavby nevhodné. Jedná se zejména o měkké jílovité zeminy, které vykazují vysoké hodnoty konečného sednutí, a jejichž konsolidace probíhá v řádu let. Pro takové případy vychází často jako nejvýhodnější řešení aplikace vertikálních prvků, jako jsou štěrkové pilíře nebo geodrény, které dokáží urychlit dobu konsolidace na zlomek doby původní. Tato práce si klade za cíl popsat princip sedání podloží zatíženého náspem a popsat jednotlivé metody, kterými lze navrhnout zlepšení takového podloží pomocí vertikálních prvků. Kromě podrobného popisu návrhových metod, včetně jejich vzájemného porovnání a uvedení vzorových řešení, je součástí práci i teoretický rozbor fungování těchto prvků. The problem of improving the properties of the subsoil of the embankment of transport structures is still very actual topic nowadays. With increasing traffic and its demands on directional and elevation guidance, it is increasingly necessary to design earth structures in geological conditions that are unsuitable in their natural state for such constructions. This is especially true for soft clayey soils exhibiting high values of ultimate settlement, with their consolidation taking place over the course of years. For such cases, the application of vertical elements, such as stone columns or vertical drains, often emerges as the most advantageous solution, capable of accelerating the consolidation time to a fraction of the original duration. This work aims to describe the principle of settlement in the subsoil loaded by embankments and to outline various methods for improving such substrates using vertical elements. In addition to a detailed description of design methods, including their comparative analysis and presentation of exemplary solutions, the work also includes a theoretical analysis of the functioning of these elements.