Zvládání nestandardních situací ve virtuálním prostředí
Handling the Non-Standard Situations in a Virtual Environment
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Berkay Durademir
Vedoucí práce
Hanáková Lenka
Oponent práce
Dianovský Robert
Studijní obor
Profesionální pilotStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Abstrakt Tato práce lze klasifikovat jako výzkumnou studii, vzhledem k jejím vlastnostem. Hlavním tématem této studie je udržování vzdělávacích standardů poskytovaných pilotům, s hlavním důrazem na zajištění celkové kompetence a dovednosti leteckých posádek. Tato studie se zaměřuje zejména na neobvyklé situace, které lze různými způsoby definovat. Pro dosažení cílů této práce se výzkum specificky zabývá dvěma odlišnými neobvyklými situacemi. První situace se týká vzniku požáru motoru během letu, zatímco druhá situace zahrnuje situaci, kdy pilot narazí na selhání primárního displeje letových údajů (PFD). Hlavním cílem tohoto výzkumu je dvojí: za prvé, vyhodnotit účinnost řízení neobvyklých situací a za druhé, posoudit míru dodržování piloty stanovených a důkladně studovaných kontrolních seznamů a postupů pro zajištění bezpečnosti a ochrany letadla. Proto tyto aspekty zahrnují:1. Rozhodovací dovednosti. 2. Pohyby hůlky (On Final). 3. Ztráta času při rozhodování. 4. Správné vyhodnocení situace a situační povědomí. 5. Letět, navigovat, komunikovat. 6. Časté chyby. 7. Správná aplikace postupu. 8. Doba potřebná k dosažení letiště/terénu atd. 9. Průměrná vertikální rychlost. 10. Na které třetině dráhy letadlo přistálo. Pro zajištění přesnosti a spolehlivosti této práce bude použit přístup se stratifikací, kde budou piloti rozděleni na základě svých leteckých zkušeností do 50 hodin. Navíc bude zváženo, zda piloti s méně než 50 hodinami letu absolvovali školení na nouzové postupy v reálných situacích. Tím, že se tato práce zabývá těmito aspekty, se snaží přispět k pochopení výkonnosti pilotů v nestandardních situacích v leteckém průmyslu. Očekává se, že závěry a doporučení odvozené z této studie přispějí ke zlepšení výcviku pilotů, optimalizaci strategií reakce a ke zlepšení bezpečnosti letu v kritických situacích. Abstract This thesis can be classified as a research study, given its inherent characteristics. The central theme of this research pertains to upholding the educational standards provided to pilots, with a primary emphasis on ensuring the overall competence and proficiency of flight crews. This investigation draws particular attention to non-standard situations, which may be defined in a variety of ways. To fulfill the objectives of this thesis, the research specifically delves into two distinct non-standard scenarios. The first scenario centers around an engine fire occurrence during flight, while the second scenario involves a pilot encountering a Primary Flight Display Failure (PFD). The primary goal of this research is twofold: first, to evaluate the effectiveness of non-standard situation management, and second, to assess the extent to which pilots adhere to established and thoroughly studied checklists and procedures to ensure the safety and security of the aircraft. Therefore, these aspects encompass: 1. Decision Making skills. 2. Stick movements (On Final). 3. Lost time during decision making. 4. Correct Assessment of the situation & Situational Awareness. 5. Aviate, Navigate, Communicate. 6. Common Mistakes. 7. Correct application of the procedure. 8. Time taken to reach to aerodrome/terrain etc. 9. Vertical speed average. 10. Which third of the runway that aircraft landed. To ensure the accuracy and reliability of the thesis, a stratification approach will be adopted, dividing pilots based on their flight experience in increments of 50 hours. Additionally, consideration will be given to pilots with less than 50 hours of flight experience if they have undergone emergency procedure training in real-life scenarios. By delving into these aspects, this thesis seeks to contribute to the aviation industry's understanding of pilot performance during non-standard situations. The findings and recommendations derived from this study are expected to enhance pilot training, optimize response strategies, and ultimately improve flight safety in critical scenarios.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [749]