Chování palivového pokrytí s ochrannou kombinovanou vrstvou v podmínkách havárie se ztrátou chladiva
Multi-layer Coated Cladding Behaviour during Loss of Coolant Accident
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Michaela Svatošová
Vedoucí práce
Krejčí Jakub
Oponent práce
Valach Mojmír
Studijní obor
Jaderné inženýrstvíStudijní program
Aplikace přírodních vědInstituce přidělující hodnost
katedra jaderných reaktorůPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Při havárii LOCA je palivové pokrytí vystavené vysokým teplotám a vnitřnímu přetlaku, což může vést k nafukování proutku a jeho následnému přetržení nebo blokování průtoku chladiva z havarijních systémů. Obzvláště havárie v jaderné elektrárně Fukušima ukázala, že existuje důvod se zabývat pokročilými odolnými palivy včetně palivových pokrytí, které by měly v extrémních podmínkách lépe a po delší dobu plnit svoji funkci jako bariéra mezi radionuklidy a životním prostředím. Tato práce se zabývá chováním vzorků palivového pokrytí s ochrannými vrstvami z Cr, substechiometrického CrN a multivrstvou CrN+Cr. Bylo zjištěno, že ochranné vrstvy mají pozitivní vliv na creepové chování paliva během testů při konstantní teplotě, ale při ramp testech nebylo pozorováno skoro žádné zlepšení, navíc čas do selhání byl kratší u vzorků s coatingem než u referenčních vzorků bez coatingu. During loss of coolant accident the fuel cladding is exposed to high temperature and inner pressure, which may lead to fuel rod ballooning followed by its rupture and/or blockage of the emergency core cooling system coolant. The accident in Fukushima nuclear power plant in particular showed that its worth investigating accident tolerant fuels including fuel cladding, which should fulfill its role as a barrier between radionuclides and the environment better and for a longer period of time in extreme conditions. This thesis focuses on the behavior of fuel cladding samples with Cr and substoichiometric CrN coating and CrN+Cr multi-layer coating. It has been found that protective coatings have a positive impact on the creep behavior during isothermal tests, but during thermal ramp tests very little improvement was observed and the time to burst was shorter for coated samples than for reference uncoated samples.