Multi device augmented-reality Interface
Rozhraní rozšířené reality pro více zařízení
Authors
Supervisors
Reviewers
Editors
Other contributors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
České vysoké učení technické v Praze
Czech Technical University in Prague
Czech Technical University in Prague
Date
Files
Abstract
Cílem práce je vytvořit uživatelské rozhraní pro rozšířenou realitu na velkoformátovém průhledném skleněném válci. Uživatel stojí uprostřed válce, na který je promítán obsah z několika videoprojektorů a zároveň může pozorovat scénu za sklem. Rozhraní je multimodální a umožnuje interakci pomocí hlasu a gest. Rozebíráme různé přístupy k řešení návrhu rozhraní a následně i zvolenou variantu. V rámci zvolené varianty popisujeme hardwarovou přípravu prototypu pro projekci na velkoformátový cylindrický displej a implementaci aplikace řídící synchronizované zobrazování celistvého obrazu složeného z více projektorů. Software sestává ze samostatné aplikace pro video mapping na každý projektor, jedné řídící aplikace, která zajišťuje, že více projektorů tvoří dohromady jednolitý povrch pro interakci pomocí gest a hlasu a z interakčních aplikací starajících se o rozpoznávání a zpracování speciální interakce. Na závěr popisujeme uživatelské testování implementovaného rozhraní se zaměřením na sledování jejich pozornosti mezi rozhraním na průhledném displeji a reálnou scénou za ním, společně s celkovým testováním použitelnosti a uživatelské přívětivosti multimodální interakce.
We have created and tested the augmented reality user interface for a transparent large-format cylindrical display. The interface includes hand gestures and voice control. We present various approaches for designing the user interface. We discuss the hardware setup of a cylindrical display prototype and the distributed software for the multiple synchronized video projectors. Furthermore, we demonstrate a standalone client application for video mapping onto the cylindrical display, together with master software that ensures that multiple clients act as a single surface for seamless interaction via gestures and voice. Finally, we discuss the user testing of the interface with a focus on attention tracking between the GUI on the transparent display and the natural scene behind it, along with overall usability and user-friendliness testing of the multimodal interaction.
We have created and tested the augmented reality user interface for a transparent large-format cylindrical display. The interface includes hand gestures and voice control. We present various approaches for designing the user interface. We discuss the hardware setup of a cylindrical display prototype and the distributed software for the multiple synchronized video projectors. Furthermore, we demonstrate a standalone client application for video mapping onto the cylindrical display, together with master software that ensures that multiple clients act as a single surface for seamless interaction via gestures and voice. Finally, we discuss the user testing of the interface with a focus on attention tracking between the GUI on the transparent display and the natural scene behind it, along with overall usability and user-friendliness testing of the multimodal interaction.
Description
Keywords
uživatelské rozhraní pro rozšířenou realitu, rozšířená realita, víceprojektorová projekce, skládaná projekce, uživatelské rozhraní na průhledném displeji, vícenásobná projekce, projekce na sklo, projekce na válec, augmented reality interface, opticalSeeThrough display, multiDevice projection, projection on the glass, hand gesture controlled interface, optical SeeThrough UI, optical SeeThrough user interface, cilindrical projection system