Algoritmus pro průjezd prvním kolem závodu autonomní studentské formule
Algorithm to Complete the First Lap for Autonomous Student Formula
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Dmytro Khursenko
Supervisor
Čech Jan
Opponent
Štěpán Petr
Field of study
Základy umělé inteligence a počítačových vědStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra kybernetikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce se zaměřuje na algoritmy pro lokálnı́ plánovánı́, které umožňujı́ au-tonomnı́ formuli dokončit prvnı́ kolo soutěže Formula Student Driverless. Lokálnı́ plánovánı́ zahrnuje algoritmy lokálnı́ho plánovánı́ trasy a generovánı́ rychlostnı́ho profilu. Hlavnı́m cı́lem lokálnı́ho plánovánı́ je efektivně dokončit prvnı́ kolo na neznámé trati za co nejkratšı́ čas. Plánovánı́ trasy produkuje hladkou trasu na základě vstupů z senzorů v reálném čase a využı́vá přı́stupu založeného na středové linii, který klade důraz na spolehlivost před optimálnostı́ trasy. Algoritmus byl testován s různými úrovněmi přesnosti detektoru, což ukazuje jeho odolnost vůči potenciálnı́m nepřesnostem. Lokálnı́ plánovač rychlostı́ generuje rychlostnı́ profil s ohledem na křivost trasy a dynamiku vozidla. Plánovač rychlosı́ zajišt’uje, že vozidlo jezdı́ v rámci svých ma-ximálnı́ch bezpečných rychlostnı́ch limitů, což v konečném důsledku vede k rych-lejšı́mu dokončenı́ kola. Navrhované algoritmy byly vyhodnoceny prostřednictvı́m experimentů v simulátoru, přičemž byly zohledněny různé scénáře a různé trati. Výsledky demonstrujı́ úspěšnou navigaci vozidla v prvnı́m kole a dosaženı́ konku-renčnı́ch časů na kolo. The thesis focuses on local planning algorithms that allow an autonomous formula to complete the first lap of the Formula Student Driverless competition. Local planning includes local path planning and speed profile generation algorithms. The primary objective of local planning is to efficiently complete the first lap of an unknown track, aiming for the fastest possible time. The path planning produces a smooth path based on real-time sensor inputs and uses a center-line approach that prioritizes reliability over path optimality. The algorithm was tested with different levels of perception accuracy, showing its robustness against potential inaccuracies. The local speed planning generates a speed profile taking into account path curvature and vehicle dynamics. Speed planning ensures that the vehicle drives within its maximum safe speed limits, eventually leading to faster completion of the lap. The proposed algorithms were evaluated through experiments in a simulator, considering various scenarios and different tracks. The results demonstrate the successful navigation of the vehicle in the first lap, achieving competitive lap times.
Collections
- Bakalářské práce - 13133 [787]